Vilka fördelar med Fjällräven Kånken?

Inga fördelar alls, bara subjektiva preferenser och så klart den där känslan av att man är riktigt nöjd med sin väska som man rockar varje dag. :slightly_smiling_face:

Själv kör jag en Messenger (Dryden) från Filson som jag sliter med hälsan och en tennisryggsäck från Wilson när jag behöver få med lite extra saker.

Jag använder originalmodellen av Kånken och tycker den är toppen.

Några saker jag uppskattar med den är:

• Den rektangulära formen, lätt att få ner mycket i den. Som ryggsäckarnas Volvo 940.

• Materialvalet. Slitstarkt tyg som är hyfsat vattentätt och tunt, vilket gör ryggan väldigt lätt när den är tom, ingen dövikt. Det är också lätt att tvätta rent den.

• Designen, jag tycker den är snygg. Den är enkel och praktisk, ett enda stort fack och ett litet för småsaker, mer behövs inte för mig. Är det sånt som kallas minimalistisk design kanske?

• Sittdunderlaget som fungerar som vaddering för ryggen. Så jäkla smidigt att kunna dra fram det när man är ute i naturen och ska sätta sig ner nånstans när det är kallt eller blött.

Till vardags och korta turer i skogen funkar den perfekt för mig, vilket också är var den är tänkt för. Hade jag använt laptop mycket hade jag skaffat varianten med laptopfack.

Jag tycker helt enkelt kånken är den optimala vardagsryggsäcken och när jag slitit ut denna om tio år så kommer jag garanterat skaffa en ny.

4 gillningar

Är kånken ett statement?
Vad signalerar man?

kommunistpuckel

7 gillningar

Det var precis det jag vill förknippas med ryggsäcken :confused:

1 gillning

Äh, gillar du den så kör på.
Den har dessutom gjort en rejäl klassresa:wink:

2 gillningar

Jag sa ju det: lärarstudent + Göteborg :crazy_face:

Skämt åsido, lyssna på @S_H:

2 gillningar

Rent praktiskt finns det många skönare skönare och bättre ryggsäckar, men gillar du den när du provar den så bara kör. Släng i en jacka och något annat innehåll i den när du provar så märker du hur den känns vid last.

Här är lite kul och kuriosa om fjällräven från ett amerikanskt konsument- och miljöperspektiv. Allmänbildande om inte annat:
Del1: The TRUTH About Fjällräven (part 1) - YouTube
Del 2 om just Kånken: Why is the Kånken Backpack SO Popular? (part 2) - YouTube
Del 3: Why Fjällräven Doesn't Use GORE-TEX (part 3) - YouTube

1 gillning

Kan du tipsa mig andra ryggsäckar, som är skönare och bättre ryggsäckar?

Jag gillar Fjällrävens friluftskläder men har aldrig förstått kånkens storhet (jo, jag har haft en, när jag var student). Föreslår att du tittar på Samsonites datorväskor (ryggsäckar). Jag har aldrig haft bättre. Praktisk, skön att bära, hållbar o snygg.

2 gillningar

Jag skulle gå på en modernare ryggsäck som mer är utformad för att användas ”på riktigt”. Prova några olika från Fjällräven, Haglöfs, Ospray osv. Gå in på Naturkompaniet och prova dig fram. Gillar verkligen Fjällräven i övrigt, så är inget fel på kvaliteten i vad de gör.

Men igen: Gillar du ryggsäcken och du inte ska bära tungt/långt är ju Kånken en klassiker :blush:

1 gillning

Jag gillar som sagt Everki. Jag använder min dagligen och den är då proppad med 17" laptop, termos, böcker mm och den följer med på skivshoppingturer och när jag bunkrar vin i Köpenhamn. :slight_smile: Jag slet ut en jag hade haft i massor av år och letade då efter en ny och den här har nu varit med mig i kanske fem år.

Min modell verkar inte finnas längre, men det som är dess USP, utöver att den är skön, rymlig och relativt snygg är att den har axelremmar som inte är fastsydda i ryggdelens toppända utan fortsätter som en del av baksidan. Alla tidigare ryggsäckar jag haft har haft sömmar som gett upp när man lastat väskan full ofta, tungt och mycket.

Det finns en del recensioner och annat på tuben såg jag och numera verkar de sälja direkt till Sverige också. Jag hittade min hos en väskaffär som var på upphällningen, så det lönar sig säkert att ragga rea:

https://www.everki.com/se_sv

Den här är mest lik den jag har f ö:
https://www.everki.com/se_sv/contempro-117-laptop-backpack-up-to-18.4-inch.html

1 gillning

Jag köpte en ryggsäck från Helly Hansen. Två datorfack, ett invändigt och ett som man kommer åt från utsidan. Plus många andra fack. Rymmer mycket och är lätt och bekväm att bära. Jag är mycket nöjd med den.

https://www.hhworkwear.com/sv_se_ww/work-day-backpack-79583?color=290002

1 gillning

Med risk för att ramla ner i ett rabbit hole av väskporr:

4 gillningar

Hej!

Har nu fått hem Kånken ryggsäcken, blev ställd över att ryggsäcken är så liten, jämfört med min nuvarande ryggsäck, brukar handla mat med min ryggsäck och inser att matvarorna kommer inte få plats :confused:

Mitt beslut blir att jag lämnar tillbaka ryggsäcken. Jag får gå till en butik, där jag får klämma, känna och jämföra med andra ryggsäckar. Jag tackar och tar med era tips på ryggsäckar för framtida köp :slight_smile:

5 gillningar

Jag skulle aldrig tro att det var en laptop i en Kånken, så tänker att den kanske är mindre stöldbegärlig? :slight_smile:

Jag vågade inte men äntligen har någon öppnat dörren till väskporr!! :blush: Man kan också spana in packhacker. Själv är jag ett stort fan av Aer och Evergoods. Båda nischade amerikanska tillverkare.

2 gillningar

Jag har inte vågat prata om det. Kollade lite snabbt nu och kunde se 13 ryggsäckar och ett par datorväskor som är mina :see_no_evil:

5 gillningar

Fantastiskt!! :grin: Ny kategori i forumet såklart.

1 gillning

klassikern är ganska liten ja. du kan kolla på deras väska för 17" laptops istället, den är lite större. mer normal storlek skulle jag säga.

1 gillning