Drog mig för att göra ännu en tråd om kreditkort men så svårt att greppa alla regler kring uttag.
Ska åka utomlands och vara i Italien 2 veckor, hade behövt ta ut lite cash i Euro och funderar på hur jag och tjejen ska betala för att slippa växlingsavgifter osv.
Har ett PFC Freemium vi tänkte lägga över pengar på och leva på tillsammans med lite kontanter jag inte vet hur vi får tag i på bästa sätt?
Bankomat hemma?
Uppgradera till Premium och ta ut på plats?
Skaffa ett separat kort t.ex. Norwegian och använda det för att ta ut i bankomat på plats. Undvik dock bankomat på flygplats som kan ha extra avgifter.
Om du köper något med med PFC via Apple Pay så får du en månad gratis Premium. Funderar själv på att testa detta i Europa i år. Trist med MasterCards påslag på alla utlandsköp men det åker med som backup i så fall.
Varför behöver du cash?
Jag har rest i alla knepiga hörn i Italien och kort funkar rätt bra. Du åker såklart på kortutställarens avgift, men den är sällan högre än att växla och krångla med smutsiga kontanter.
Rocker funkar, ger även cashback i Europa. Ha PFC i beredskap dock om rocker inte funkar vid nåt ställe. Men så är det väl alltid, bäst att ha flera kort och helst olika betalningsnätverk.
Jag kom hem därifrån förra veckan. Hade inte velat vara utan cash. En resturang tog inte kort, de skyllde på att internet strulade. Ett café tog inte kort. En affär i en bergsby tog inte kort. Att få en kundvagn till en affär krävde mynt. Vägtullar krävde mynt (ok just det kanske hade gått på nåt annat sätt, vet inte).
Ja, det är möjligt att en bankomat med Euro innan är ett bra alternativ, även om kursen är lite sämre än Revolut, Rocker m.fl.
Försök uppskatta hur mycket kontanter som går åt och ta ut lite mer än det, för att slippa flera uttag med möjlig risk till avgifter. PFC Freemium är bara gratis upp till 1000 kr och det lär nog inte räcka. Men nog skulle det vara onödigt (tror jag) att uppgradera till Premium som kostar 35 kr/mån.
Sen är det ju lite surt om det blir ganska mycket Euro över efter resan, och nu är kursen hög… Kanske den är lägre nästa år
Handelsbanken har vad jag vet ont om kontor som växlar in Euro, tror det står bäst till med lokala sparbanker.