Kortköp VS uttag utomlands

Precis när jag beställt P.F.C-kortet såg jag att de ändrat villkoren och numera tar ut en avgift vid uttag i automat som överstiger 1000kr/mån (1,5%).

Jag skaffar kortet primärt som extrakort på resa, för 0% valutapåslag och de avgiftsfria uttagen. Nu till frågan;

Är det fördelaktigt att skaffa ett annat gratiskort som också medger gratis ATM-uttag för att kunna ta ut mer än 1000kr och betala det mesta kontant på resmålet, eller är det MER fördelaktigt att betala så mkt som möjligt med PFC-kortet istället (även småköp, handling, restaurang), då kortet inte har några valutapåslag?

Det jag är för oinsatt för att få grepp om är alltså om den valutaväxlingskurs som ex Mastercard går efter vid varje köp, trots avsaknad av extra avgifter, innebär att jag istället tjänar på att ta ut en klumpsumma (i detta fall euro) i en bankomat på resmålet. Bet om ursäkt om frågan är dum, hoppas jag nådde fram till någon :slight_smile:

Jag tycker det är roligare att betala med kontanter utomlands än med kort. Det ger en extra känsla för landet jag är i. Och på vissa ställen kanske dom inte tar kort, tänk på att dom inte har swish… Så lite kontanter är alltid bra att ha i reserv.

Men fördelaktigt att betala med kontanter jämfört med kort är det nog inte. Dels blir det ju oftast lite kontanter kvar efter hemresan och dels finns det bankomater där utlandsbanken tar ut en avgift, gäller att se upp där.

Ett annat kort som är gratis (förutom kortleverans) som jag använt är Revolut. Det har gratis uttag på 2000 kr/mån. Det är lite mer avancerat än P.F.C. och den enda fördelen P.F.C. har gentemot det tycker jag är att det går att swisha till sitt P.F.C.-konto.
Vissa banker verkar vara fientligt inställda till Revolut av olika anledningar.

Jag tror P.F.C. använder sig av en dagskurs för valutor medan Revoluts kurs hela tiden ligger online, förutom på helgen då kurserna är stängda och då är det påslag på 1% för de flesta valutorna. För att undvika påslag med Revolut kan man växla på vardagar och ha olika valutor i egna konton.

Andra kort som finns är bl.a Lunar, Rocker och N26.

1 gillning

Tack för input! Kontanter har sin charm :slight_smile:
Precis nu såg jag också att Lunarkortet (standard, gratis) verkar ha 0% påslag och fria uttag, möjligen i hela världen om jag inte förstod fel. Skadar inte att ha två tänker jag för att säkra upp. Dock kan det ju som du säger finnas avgifter som den lokala banken lägger på vid uttag.

Ska testa att betala med kort så mkt det går under resan och utvärdera sen.

Tittar vidare på ett ytterligare kort med bra reseförsäkring och självriskeliminering hyrbil. Hittills leder Santander mitt kort+, mycket för att man inte behöver köpa resan med kortet (tilltalar mig då jag i övrigt kmr ha kreditkortet liggande i en låda) för att självriskelimineringen ska gälla, räcker med att köpa hyrbilen med kortet, ganska ovanligt. Sen är själv reseförsäkringen inte fy skam heller. Plus att självriskelimineringen har ett tak på 15.000 kr ist för 10.000kr. Dock kostar kortet 200kr år 2.

Revolut kör med interbankkurs eller motsvarade, dvs riktig växlingskurs. På det har de inget påslag förutom på helger. I princip alla andra kort går på Visas eller Mastercard kurser som antagligen är sämre än interbank.

Hyrbil och andra större reseutlägg som flyg och hotell är bäst att ta på kreditkort då man oftast får bättre försäkring samt att andra lagar gäller där man är bättre skyddad mot konkurs och liknande