Hej!
Jag har följt detta fantastiska forum ett tag nu, men detta blir mitt första inlägg och hoppas kunna få lite råd.
Lite bakgrund.
I våras, innan den stora dippen på börsen, sålde jag av ett stort kapital jag hade i en fonddepå. Detta då sparhorisonten hade ändrats och jag visste att en stor skattesmäll var att vänta, så i dialog med min rådgivare valde jag att sälja av allt i denna depå för att sedan ha allt kapital på mitt ISK konto eller sparkonto. Jag valde att sälja allt i den depån på ett bräde just på grund av den ändrade tidsplanen, vilket jag nu i efterhand är glad över. Planen var att en majoritet av kapitalet skulle gå till kontantinsats för ett hus inom 3 år. Tack vare ändrade och förbättrande omständigheter har jag och min sambo köpt en villa tillsammans redan nu istället och jag har även sålt min lägenhet, men den såldes med 370 000 kr i förlust.
Därmed följer min fråga: är det möjligt att göra en kvittning av förlusten från bostadsrättsföräljningen mot vinsten från fondförsäljningen nu när dessa försäljningar har genomförts under samma kalenderår? Har försökt prata med både banken och skatteverkets kundtjänst för att få svar på detta men blir inte klokare. Om någon har råd, tips, kunskap eller erfarenhet som kan hjälpa i denna förvirring skulle det vara otroligt uppskattat!