Kvitta aktieförlust

Hej

Får jag låna er erfarenhet lite?

Bakgrund:

• Jag har aktier på ett depåkonto som tappat ganska mkt i värde i år, ca 100.000kr.
  • Jag har i år sålt min bostad (gemensam med min fru) med cirka 1 miljon i vinst.
  • Jag har fonder på ett depåkonto med stor vinst som enligt beräkningar ej är lönsamma att sälja, bet skatt och flytta till ISK.

Jag ser några alternativ:

1. Gör ingenting
  2. Sälj aktierna och så mkt av fonderna att förlusten kvittas mot fondvinsten. Återköper sedan isf samma fonder i ISK.
  3. Sälj aktierna och kvitta mot bostadsvinst som jag annars planerat att skjuta upp. Här får bara 70% av förlusten kvittas har jag förstått. Kan man begära uppskov på en del av vinsten eller måste jag om jag gör denna punkt betala vinstskatt på hela vinsten nu?

Vore extremt tacksam för lite input. Gällande aktierna är jag troligen på sikt sugen att avveckla resterande innehav men osäker på om det är nu eller längre fram i tiden.

1. Låter ju extremt bra.

Hur har du räknat när du påstår följande:

Jag hade valt mellan
2. Om jag inte var i behov av likvider just nu, kvittning är bäst.
Och
3. Om jag tvunget ville frigöra så mycket cash som möjligt från bostadsförsäljningen.

Du kan få uppskov på delar av vinsten för bostadsförsäljningen, men jag tycker det verkar bättre att begära uppskov på hela bostadsvinsten och i stället flytta så mycket fondpengar som möjligt till ISK.

Jag använde Jans förträffliga kalkylator🙂

1 gillning

Som förutsätter att du inte kan kvitta… Vilket du kan göra.

1 gillning

Tack för kloka och bra svar!!