Jag är en försiktig investerare som fortfarande är tidigt i min ekonomiska resa. Har majoriteten av mitt sparkapital i Lysa, vilket passar mig perfekt än så länge. Har dock kvar nån gammal fond hos Nordea som jag skulle vilja ha lite tips kring.
Det började som ett pensionsspar för ca 7 år sen, något banken sålde på mig och mitt ex i förhandlingen om att få lägre ränta på vårt bolån. Pytsade in minimum (200 kr) i månaden under några år, tänkte inte mer på det. Sen gjordes det lite reformer i pensionssparandet och vår bankman ringde upp och sa att vi borde flytta pengarna till ett ISK, vilket vi gjorde. Var noll intresserad och kunnig om något som hade med fonder att göra, så brydde mig verkligen inte om det. Höjde till 500 kr/månaden när jag började tjäna lite mer pengar, men sparar mest i Lysa.
Men nu tänkte jag att jag skulle göra ett lite mer medvetet val. Fonden heter “Nordea aktieallokering” och ligger i kategorin Framtidskapital hos Nordea. Det är verkligen inte mycket pengar, det rör sig om ca 50 000 kr.
De pengarna är nån typ av “pensionsspar”, men skulle de lika gärna kunna ligga i ett egen konto hos Lysa? Har ingen aning om hur jag ska bedöma om Nordeafonden är en bra fond eller inte. Nån som vet?
Ville mest pejla om det finns något jag inte tänkt på, för- eller nackdelar. Finns det nån anledning att ha kvar en liten slant hos Nordea (kanske i nån annan fond?) eller är det enklare att slänga över allt i Lysa? Vad vinner/förlorar jag?
Om du har den på ett vanligt ISK är det nog bara att sälja och flytta in pengarna på Lysa. Om det är någon sort pensionsförsäkring behöver du nog kolla vad som händer skatte- och avgiftsmässigt om du vill plocka ut pengarna, men att byta från den just den fonden är nog en bra idé i vilket fall.
Tack för svar! Helt klart saker jag borde sätta mig in i och lära mig på egen hand, men har inte riktigt bandbredd för det just nu, men kände ändå att jag behövde ta ett aktivt beslut.
Jag har haft den fonden på Nordea. Efter jag började läsa här på forumet så bytte jag till spp aktiefond global. Vet inte om dom följer liknande index men historiken för fem år säger +15% till fördel för spp. Jag har ett minimalt pliktskyldigt sparande där för rabatt på bolån.
Tack för input! Jag skaffade den också som en del i förhandlingen om bolån. Är utanför marknaden nu, men ska eventuellt köpa bostad snart, så jag kommer ev åka på att spara hos Nordea igen på något sätt om bolånet hamnar där. Men känner att jag har bättre koll på läget nu än förra gången, så kommer förhoppningsvis ta bättre beslut!