Hej
Jag undrar om tanken med hinkstrategin är att man ska sätta in pengar månadsvis separat i var hink för sig eller om det endast är en särskild hink där man gör alla insättningar och sedan för över pengar mellan hinkarna utefter.
Mvh
Hej
Jag undrar om tanken med hinkstrategin är att man ska sätta in pengar månadsvis separat i var hink för sig eller om det endast är en särskild hink där man gör alla insättningar och sedan för över pengar mellan hinkarna utefter.
Mvh
Om du vill följa modellen exakt så skapar man en hink i taget.
Dvs
Du börjar med att spara ihop en buffert( hink 1 ) och när den är fylld till önskvärt belopp börjar du spara allt till mellanrisk(hink 2) och fortsätter på samma sätt sedan med hink 3.
Hink 4 sparar du i när du tycker de första tre är fulla( om man nu tycker att hink 3 kan bli full…? )
Förflyttningar av pengar mellan hinkarna gör du när det är för mycket eller för lite i någon hink.
Jag personligen tycker i och för sig att man kan tjuvstarta lite med den passiva(hink3) även om man då bryter lite mot grundtanken med upplägget. Så gjorde jag och det kändes rätt för mig.
Angående din uppfattning om att man ska fylla hink 4 när 3 är full anser jag är fel enligt modellen, hink 4 är till för personer som inte kan hålla fingrarna i styr och vill t.ex köpa lite aktier i något bolag mm.
Där är det rimligt att man har 10% av summan av hink 3, så majoriteten hamnar ändå i hink 3 och hink 3 blir aldrig full i teorin.
Håller helt med om att man kan tjuvstarta med hink 3 innan 1 och 2 är fulla, då får men en liten skjuts i sitt långsiktiga sparande!
Håller med dig Robin och anser också att hink 3 aldrig blir full.
Uttryckte mig lite bakvänt.
Menar att man bör inte inte starta någon fjärde hink förrän det börjar bli en gedigen summa i hink 3.
Tror dock att de som inte kan hålla fingrarna i styr börjar experimentera redan när bufferten är klar.
Privatekonomi handlar mycket om disciplin och denna strategi kan hjälpa en del “klåfingriga” att tänka mer rationellt.