Hej Rika Tillsammans!
Jag har bland annat börjat spara med hjälp av 4-hinkars-strategin. Jag tycker att det verkar som ett bra sätt att strukturera sin privatekonomi på. Jag har dock inte lyckats hitta svar på mina funderingar kring hur dessa “hinkar” ska fyllas på igen efter att man har varit tvungen att använda delar utav respektive hink.
Om jag t.ex. har en fylld bufferthink och mellanriskhink, hur är då tanken att man ska fylla på en av dem då man är tvungen att ta ut pengar från en annan? Mellanriskhinken är ju, som jag förstår det, till för att gardera sig mot svängningar. Men om man tar ut pengar från mellanrisikhinken så måste man ju fylla på den igen från en annan hink. Då måste det ju ske från passiva hinken med hög risk. Enligt denna logik är det ju samma sak att ta ut pengar från mellanriskhinken som att ta ut pengar direkt från passiva hinken. Tillgångarna måste ändå omfördelas. Eller finns det en strategi för hur och när man kan omfördela tillgångar från en hink till en annan?
Så sammanfattningsvis vill jag få svar på:
- Hur uttag ur hinkarna kan göras, hur bör man tänka?
- Hur och när ska man fylla buffert/mellanrisk-hinken då man tagit ut pengar från någon av dem?
- Ska man ta hänsyn till svängningar när man ska flytta tillgångar från mellanrisk/passiva- hinken till en hink med lägre risk? T.ex. när man vill omfördela tillgångar från mellanriskhinken till bufferthinken.