Frågor angående IPS

Tjääna!

Frågor angående IPS:

Som beskrivning på konsumenternas så står det att IPS är ett bundet pensionssparande.
Vad betyder detta igentligen? Kollar jag på mitt IPS-sparande på Nordea så kan jag tydligen köpa/sälja. Så är det verkligen bundet, eller hur funkar det?

Kan man flytta sitt IPS-sparande till Avanza? Om ja, räknas det då som en sälj och blir skatteskyldig?

Kan man ha dessa pengar i sin vanliga sparportfölj istället?

Tack på förhand :grin:

Med bundet så menas att du inte kan ta ut pengarna innan pension. Du kan dock ändra fonder inne i den precis som du säger. Jag har flyttat min IPS till Nordnet så det borde vara fullt möjligt till Avanza också.
Jag fyllde i någon blankett som Nordnet hade och sen tog det ett antal veckor. Har inte för mig att det var någon kostnad förknippad med detta för mig, men kolla med ditt nuvarande institut hur just de har det gällande flyttavgift. Tror dessutom att Avanza likt Nordnet täcker eventuell flyttavgift upp till ett visst belopp.

I och med att du inte kan få ut pengarna från IPS innan pension så går det inte heller att flytta dem till din vanliga sparportfölj.

Tack för svar Stefan!

Tyckte jag läste på Avanza att om man flyttar värdepapper från Nordea och Handelsbanken (tror jag det var) så kommer det att säljas innan flytt. Ingen aning varför :confused:

Någon som har Avanza som vet om det går att flytta likt Nordnet?
Kollade under flytta värdepapper, hämtade uppgifter från Nordea men fick inte upp själva IPS alternativet.

Finns det nån liknande blankett via Avanza? :thinking:

Bundet på det sättet att du inte kan ta ut pengarna förrän du fyllt 55 år. Så är reglerna för IPS oavsett bank.

Ja IPS är alltid flyttbar. Jag flyttade min till Avanza.

Avanza har erbjudande så man får ersättning för eventuella flyttkostnader upp till 600 kr (tror jag). Kolla på länken nedan.

Den banken man flyttar från kan ta ut en avgift så kolla hur mycket det är så det inte är jätte höga flyttavgift. När flytten är klar skickar man in de papperna man fick från gamla banken som visar avgiften så ersätter Avanza kostnaden upp till ett maxbelopp

Flytten funderar som så att gamla banken säljer av dina innehav. Pengarna flyttas till Avanza. På Avanza köper du sedan de fonderna du vill ha.

Praktiskt sett så går du bara in på Avanza (länk nedan) och registrerar flytten så ”drar” de över din IPS. Det enda du behöver göra är att fylla i dokumenten åt Avanza och sedan skicka in det besked du får från gamla banken (för att få tillbaka flyttavgiften).

Förstår inte frågan. Om jag gissar vad du menar så kan man spara på IPS på Avanza i en massa olika fonder precis som du vill.

Hoppas det hjälper dig :grinning:

Jag ska inte svära på huruvida fonderna såldes innan flytt eller ej, jag skulle oavsett byta fonderna när de kom till Nordnet så för mig kvittrade det. Någon skatteeffekt på dem blev det inte oavsett. Jag hade heller inte några stora summor på mitt IPS skall jag tillägga så jag var inte så nojjig över ifall det skulle blivit det eller inte.

Jo, fonderna säljs och sedan flyttas pengarna. Så funkade det för mig. Dessutom var en stor orsak att jag flyttade till Avanza just att få tillgång tills dess mycket bättre fondutbud. Men visst man kan säkert instruera Avanza/Nordnet att köp exakt samma innehav som man hade så länge de har fonderna i sitt utbud.

Nej, där är ingen skatteeffekt när man flyttar IPS som under 55 år. Helt enkelt eftersom pengarna är kvar inom IPS bara att kapitalet flyttas från en bank till en annan. Fortfarande kvar inom IPS. Det är därför banken sköter flytten. Jag får ju inte ta ut pengarna förrän vid 55.

Om man fyllt 55 så kan man ta ut IPS som ”pension” men då räknade det som uttag och beskattas som pension. Det är ingen flytt.

Även om man fyllt 55 så kan man såklart flytta IPS om man vill det.

Så det gäller att skilja på flytt mot uttag där det senare bara kan göras från 55 år

Om det gör det tydligare? :slight_smile:

Väldigt bra info, tack! :grin:

En sak dock, när du flyttade ditt IPS, gjorde du det digitalt eller via blankett?

Precis som ni sa, man vill ju självklart byta fonder mot något billigare. Tänkte mest ifall man åkte på en smärre skattesmocka, men den slipper man som ni sa :+1:

1 gillning

Förlåt, stryk mitt sista svar! Såg att du hade skrivit två gånger och svarat :joy:

Fyllde i den digitalt och skickade dem digitalt via Avanza tjänsten. Har jag för mig åtminstone :thinking:. Tror inte att jag skrev ut något och skickade med snigel posten.

Länken du skickade funkade perfekt, tack!
Nu är flytten på gång :+1:

Någon som har tips om bra fonder för sitt IPS konto?

1 gillning

Beror på vilket risk du vill ta dvs vilken tidshorisont. Om 10+ år så hade jag föreslagit ”globala barnportföljen” … se avsnitt nedan inkl fondförslag, andelar per fond mm.

1 gillning

Tackar tackar :+1:
Japp, lång tidshorisont så är helt ok med hög risk :grin:

1 gillning