Bundet på det sättet att du inte kan ta ut pengarna förrän du fyllt 55 år. Så är reglerna för IPS oavsett bank.
Ja IPS är alltid flyttbar. Jag flyttade min till Avanza.
Avanza har erbjudande så man får ersättning för eventuella flyttkostnader upp till 600 kr (tror jag). Kolla på länken nedan.
Den banken man flyttar från kan ta ut en avgift så kolla hur mycket det är så det inte är jätte höga flyttavgift. När flytten är klar skickar man in de papperna man fick från gamla banken som visar avgiften så ersätter Avanza kostnaden upp till ett maxbelopp
Flytten funderar som så att gamla banken säljer av dina innehav. Pengarna flyttas till Avanza. På Avanza köper du sedan de fonderna du vill ha.
Praktiskt sett så går du bara in på Avanza (länk nedan) och registrerar flytten så ”drar” de över din IPS. Det enda du behöver göra är att fylla i dokumenten åt Avanza och sedan skicka in det besked du får från gamla banken (för att få tillbaka flyttavgiften).
Förstår inte frågan. Om jag gissar vad du menar så kan man spara på IPS på Avanza i en massa olika fonder precis som du vill.
Hoppas det hjälper dig ![]()