Hej folket! Tack för att ni finns här ![]()
Har några funderingar ang min sparstrategi. En vän höll mig i handen och öppnade ett konto på Nordnet för ca 4 år sedan och köpte ett gäng indexfonder som jag petat in pengar i varje månad. Nu har jag börjat bilda mig lite mer och har sett att fördelningen som föreslås i nybörjarguiden skiljer sig lite. Så jag tänkte att jag nog borde balansera om lite men känslorna säger emot så jag tänkte fråga forumet.
Såhär ser mitt innehav ut idag, procenten är andel av mitt totala sparande. Ska också nämnas att detta är mitt långtidssparande där horisonten är pension ![]()
Nordnet Indeksfond Norge : 12.52%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A: 2.92%
Nordnet Indexfond Sverige ESG: 11.61%
Nordnet Indeksfond Danmark ESG A 12.29%
Storebrand Global Plus A SEK 12.07%
Länsförsäkringar Global Index 26.08%
Lysa 22.49%
Borde jag balansera om det till det som skrivs på hemsidan? :
Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
Handelsbanken Gl Småbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
PLUS Allabolag Sverige 10%
Kan jag fortsätta med det jag har eller borde jag överväga att byta aktier? jag är beredd att göra det men jag känner att jag inte vet tillräckligt för att kunna säga om det är ett bra byte eller inte.
Sen undrade jag också över min sparstrategi. Jag kommer att kunna spara ca 270 000 nästa år ( har landat ett bra betalt jobb där dom betalar boende, mat, resekostnader etc etc). Dom pengarna och det jag tjänar framöver kommer att gå till en insats till en lägenhet som blir köpt om kanske 5-6 år framåt så jag tänker sparkonto + aktier men tänker, spelar det någon roll om jag sparar 50% aktier och 50% sparkonto varje månad eller om jag satsar på att peta in 50% av kommande summan i aktier och resterande in i sparkonto senare? för att exponera pengarna till aktier så länge som möjligt? vet inte om jag uttrycker mig ordentligt, hoppas det är tydligt vad jag menar ![]()
Tack på förhand!