Jag har en del besparingar och har investerat i en global indexfond (Länsförsäkringar) och några utdelningsaktier och några tillväxtaktier. Tänkte kolla med er hur ni tycker att man ska placera pengarna procentuellt. Jag tänkte mig mer i den globala indexfonden och mindre i aktierna, men funderar på hur jag ska lägga upp det i procent - sparkonto, global indexfond och aktierna. Vad är era tankar om det? Kanske främst sparkonto vs indexfond då.
Hej Emma,
kan du berätta lite vad du sparar till och när du tänkt använda pengarna?
Tack för att du tar dig tid att svara Jag sparar egentligen inte till något speciellt, utan fick ut en summa när jag sålde bostadsrätt och flyttade till hyresrätt, och har också fört över en del av lönen över tid för att “det är bra att ha”. Har dock tyckt att aktier/fonder verkat för riskabelt, så har haft allt på sparkonto, men börjar nu tänka om. Jag vet egentligen inte när jag kommer att behöva använda pengarna, förr eller senare blir det nog aktuellt med bostadsrätt igen men det känns ganska avlägset just nu då jag bor bra där jag bor. Tänker att en del av pengarna är bra att ha om något speciellt skulle hända (var t.ex tjänstledig ett tag nyligen) men att en del mest ska finnas i bakgrunden som en bra buffert över tid.
Först skulle jag ha en lagom buffert på sparkonto och sen resten på en global indexfond i ditt fall Länsförsäkringar Global Index i och med att du redan har den. Ingenting i aktier. Men känner du för att behålla aktier så skulle jag ha ca 10% aktier och 90% indexfond. Buffert skulle jag inte räkna i % utan välj det som känns bra.
Har du pengar över;
(jag förutsätter att du har buffert, semesterkassa eller liknande så att pengarna verkligen är utöver)
Tycker du investera i indexfonder känns läskigt kan du ju investera 50% i fonder och 50% i bankkonto så har du helgarderat dig.
Börsen går upp - Hurray!
Börsen går ner - Skönt jag har pengar på bankkonto
Börsen går ner riktigt mycket - Toppen att du ha pengar på bankkonto så nu kan du passa på att handla på börsen när det är riktigt billigt!
Du har gjort 50% rätt vad som än sker.
Man kan doppa tån i först. Du behöver inte göra bomben direkt i okända vatten.
Buffert och kortsiktigt sparande på sparkonto. Resten på börsen.
Max 10-20% i enskilda aktier. Resten i billiga indexfonder med basen i globalfond.
Det låter mycket rimligt, stort tack för svaret! Funderar om på det blir ännu bättre riskspridning med två globala indexfonder, läste att LF och t.ex DNB följer olika världsindex. Men det blir kanske lite overkill, på nåt sätt så måste ju många bolag bli överlappande…?
Stort tack för svaret! Ha ha jag det låter faktiskt som en väldigt vettig strategi! Även för sinnesfridens skull Och du har en poäng i att pengarna verkligen ska vara “,utöver”, jag får sätta mig och räkna på det för just nu ser jag mest på besparingarna som en enda klump…
Det låter som en fördelning med bra riskspridning, stort tack!
Personligen tycker jag det är overkill. Typ 90% lär vara överlappande innehav.