Investera 5000 i månaden på LF GLOBAL

Är det värt tycker ni? Jag har bruttolön utan tillägg ca 45tk kanske runt 50-55 brutto med övertid/OB, mina utgifter i månaden som allt är ca 12 tusen. Tycker ni jag borde investera mer?

1 gillning

Tycker du borde spara och investera så mycket du vill/har råd med som inte påverkar din nuvarande livsstil. Det är bara att ändra månadssparandet om det är för lite/för mycket.

Globalfonder är enkelt och bra långsiktigt.

4 gillningar

Jag tänkte på 10% regeln, men jag tror jag stannar här. Men Global fonden verkar bra säger alla så jag kör på den, tack för snabb svar.

1 gillning

10% kan vara en bra riktlinje, beroende på din livsstil.

10% av bruttolönen är en bra nivå, för att spara långsiktigt.

Man kan enkelt ha ett större sparande en kortare tid, men svårare att bibehålla en längre tid. Så mitt tips är att sätta nivån på en långsiktig nivå, som du kan fortsätta med tillsvidare. 10% av nettolönen brukar vara en sån nivå, för de flesta.

Jag personligen sparar ca 10% av bruttolönen.

Länsförsäkringar Global Index innehåller 1400 globala aktier, riktigt bra riskspridning i den aspekten.

Den är billig och avkastar bättre än de flesta andra fonder över lite längre tid.

Nackdelen jag kan se är att den är till 70% exponerad mot innehav i USA vilket nästan inga andra globalfonder är.
Fonden har delvis varit bättre än andra globalfonder för att kronan fallit mot dollarn.
Men om kronan börjar stärkas kan det motverka avkastningen.

Jag skulle lägga till en annan bra avkastande bred indexfond som har lägre exponering mot USD så portföljen totalt hamnar runt 55% exponering mot USA, en rimligare siffra.
Då kommer (förhoppningsvis) den ena fonden gå bättre när den andra går sämre.

1 gillning

Jag tycker också det låter som ett bra och enkelt upplägg till att börja med :slight_smile: Så kör hårt och njut av livet! Fonden är det inget “fel” på utan duger gott för de flesta. Den är mer åt ESG-hållet och personligen vill jag egentligen ha så lite exkludering som möjligt.

Hur mycken man ska spara kan man bara avgöra själv. Hade jag haft 40-50k i Brutto och bara 12k i utgifter så hade jag investerat mycket mer. Jag hade även börjat spendera mer.

Storebrand Global All Countries är ett bra alternativ :+1:

1 gillning

Vad gör du av resten? Om du nu investerar 5k och spendersr 12k? :roll_eyes:

3 gillningar

Efter mina uträkningar på 12k och 5k investerat så har jag ca 20-22 tusen över till allt annat. Jag brukar faktiskt lägga undan 10k på en vanlig sparkonto med ränta, och resten ca 10-12k använder jag till nöjen och annat i livet som är viktigare än att bara spara pengar.

Såklart spendera jag inte 10-12k varje månad på skit men har jag pengar över tills nästa lön så lägger jag undan det som är över till sparkonton så jag sparar egentligen mer än 10k per månad, brukar landa ofta runt 15 om jag är duktig.

2 gillningar

Okej, men då är dina utgifter snarare 24k. Fundera på det en stund. :slight_smile:

Bra, men tänk lite kring sparhorisont och mål. Vill du spara mer och längre så gör det, men att sätta 10k på ett vanligt sparkonto om du har lång sparhorisont låter inte särskilt klok. Har du kortare horisont är det säkert vettigt. Men vad väntar vi den där horisonten?

Jag vill ju såklart inte lägga allt i börsen, vill ju ha lite buffert på vanlig sparkonto. Allt handlar inte om att maximera avkastning. Det ska vara en grej jag har på sidan och inte tänka så mycket.

Vill köpa en större lägenhet snart.

Men då vet du ju vad du vill. Anpassa efter det. Då förstår jag inte din initiala fråga. Ville du mest berätta vad du har i lön?

2 gillningar

Stänger tråden, upplever inte längre att den bidrar med värde.

6 gillningar