Ett kontonummer, så att jag kan skicka in vilken summa som helst, när som helst från min bank. Utan att behöva logga in på lysa.
Kunna sätta upp ett sparmål. När det är uppnått, får man ett mail. Detta kombinerat med (1) gör att man bara kan lasta in pengar och inte behöva se upp- och nedgångar.
Månadsutbetalning av ränta på sparkonto. Årlig utbetalning är helt ointressant.
Lägsta möjliga månadsspar är 200kr. Det borde sänkas till 100kr. Lägsta möjliga swishbelopp är 1000kr. Borde sänkas till 100kr.
Det har redan nämnts, men jag undrar också om detta med portföljbelåning/hävstång. Avsaknaden av detta är anledningen till att jag inte har mycket mer av mitt kapital hos Lysa.
Jag uppfattar det som att jag inte är Lysas målgrupp, då jag antar att de vill hålla saker enkelt och inte ens erbjuda någonting som kan krångla till det och förvirra kunder som är mycket mindre intresserade av detta än jag.
Ge mig en allvädersportfölj med många olika tillgångar som man kan ställa in som man vill. Om detta sker flyttar jag nog det mesta av mina tillgångar till Lysa. Skulle vara skönt att kunna välja en sådan riskspridning och sedan låta Lysa ombalansera på samma sätt som de gör på sitt utbud idag.
Hej @Lysa & @OscarLysa Jag skulle som storkund vilja veta hur totalfördelningen ser ut efter det att omstruktureringen av nya Lysa fonden med Brett investeringsfokus är klar. Vad gäller region balans, topp 25 innehav samt sektorbalans! Och även vad man ska kalla den fonden i framtiden.
Jag skulle vilja ha innehavslistor med samtliga innehav enkelt åtkomliga. Kanske på samma sätt som Plusfonder föredömligt har på sin webbsida där man kan ladda ner en PDF-fil.
Planerar de att implementera någon AI i sin robot? Det är i dagsläget en väldigt statisk produkt med ett screeningformulär som landar folk i olika fondval. Finns det tankar kring att individualisera portföljen mer utifrån exempelvis preferenser, beteenden eller sparmål?
Har ni några tankar på att baka in rabatten man får att värva nya användare så att avgiften blir lägre? Framförallt för oss som är ointresserade av räntedelen. Svårt att motivera 100% aktier lysa bred som kostar 0,334% när exempelvis avanza global kostar 0,09%.
Vet inte om jag fattar dej rätt men för mig finns kontonummer med eget OCR för de olika portföljerna så att man kan föra över från bankens sida. Gå till Insättningar och välj Bankgiro.
Mitt lysa-konto är kopplat till mitt företag, kanske därför jag ser detta alternativ?
Den är i full gång. Jag tycker att de har fått med flera bra delar, tex möjligheten att själv styra nedtrappningen av aktieandel (start och avslut) samt att de erbjuder livslångt uttag (vilket varken Avanza eller Nordnet gör).
Prismässigt så ligger de lika med en generationsfond hos AVA eller NON men jag tycker att Lysa är bättre eftersom du har större individuell påverkan. Vill man ha 100% globalfond så är AVA och NON det rätta valet. Jämförelse av Tjänstepension: Avanza, Nordnet & Lysa
Att tillhandahålla ett kontonummer så att överföringar kan göras från bank-konton som saknar “betalservice”, så “vanliga” överföringar tex från SBAB kan göras direkt istället för att misstänkas för factoring från bankerna.
Vår pensionstjänst är inte riktigt i full gång än, vi kör fortfarande betatester till ett begränsat urval. När vi väl lanserar vårt erbjudande så kommer det se ut som @Monica skriver ovan, ni kan även läsa mer på https://lysa.se/pension-hos-lysa och anmäla intresse.
Fråga: Antar inte kollektivavtalad men vilka andra? Egen tjp som företagare eller kan man flytta andra icke-kollektivavtalade till er?
Svar: Det går att flytta de flesta icke-kollektivavtalade fribrev till Lysa där avlämnande försäkringsbolag medger en flytt. Det inbegriper även tjänstepensioner som egenföretagare har tecknat och privata pensionsförsäkringar. Det finns ett fåtal undantag men vår flyttjänst hjälper till att identifiera och förklara dessa.
Fråga: Har ni någon sådan flytta-pension tjänst som Avanza har som underlättar?
Svar: Ja. I vår flyttjänst kommer du som kund att få signera med bankID mot ditt nuvarande försäkringsbolaget idag för att se vilka pensioner du kan flytta alternativt inte flytta till oss.
Fråga: Kan man använda “generationsfond” funktionen med sänkt aktieandel inför pension även på privat icke TJP sparande?
Svar: Nej, den funktionen är i dagsläget endast tillgängling för våra renodlade pensionsprodukter, men tack för tipset!
Fråga: Kan ni berätta mer om allokeringsgränser tidigt och sedan i uttag, och hur ni lagt upp nerdragningen av risk när den startar?
Svar: Väldigt kortfattat beroende på din ålder, första utbetalningsålder och utbetalningstid kommer din pension att omfattas av någon av tre faser som är 1) tillväxt, 2) omfördelningen eller 3) utbetalning. Läs gärna mer på https://lysa.se/pension-hos-lysa under avsnittet “Rätt risknivå för god avkastning” för en illustrerad bild.
Avslutningsvis får ni gärna ta kontakt med oss via telefon, 010 551 32 30, mellan 9-18 alternativt skicka ett meddelande som inloggad kund vid fler frågor!
Känner att jag behöver utveckla min fråga gällande sparkonto.
Jag gillar skarpt att ni erbjuder ett sparkonto vilket underlättar för mig som kund om jag vill samla allt mitt sparande hos er. Men…
Mina viktigaste punkter som jag ser det när jag ska välja sparkonto är:
insättningsgaranti
hög ränta
tillgång till pengarna fort
månadsutbetalning av ränta
Jag skulle vilja att ni argumenterar för erat sparkonto att dubbel insättningsgaranti är ett tyngre och bättre argument än hög ränta och månadsutbetalning och på vilket sätt gynnas majoriteten av småspararna av den dubbla insättningsgarantin? Jag vill hävda att det är en försvinnande liten majoritet som gynnas av det och upplever det som ett problem med enbart en insättningsgaranti per institut.
Avgiften på 0,24% per år som är unikt i branschen och urholkar räntan, vilket blir mer påtagligt nu när räntan går ner. Är inte detta ett sätt för “finansbranschen att tjäna penar på olika sätt” ?
Varför ska en småsparare öppna ett sparkonto hos Lysa istället för exempelvis SBAB som jag vill tror en större andel människor känner till och är trygga med.
Hur ser Lysa och Patrik på själva fördelningen av de enskilda fonderna? Tänker på riktigt lång sikt om exempelvis USA tappar sin stora tyngd som de har idag, justerar Lysas sin fördelning och viktar om fonderna då? Hur ofta ser de över fördelningarna och ändrar?
På lysa Finland. Kommer ni fixa till det så man kan få allt på en konto liknande Nordnets placeringsförsäkring så man slipper betala skatt vid alla ombalanseringar. Fast kostnadsfritt och med insättningsgaranti då till skillnad mot Nordnet.