Frågor till LYSA? | Patrik som är VD besöker podden


Jag tror seriöst att Lysa kommer förstöra för en majoritet av sina kunder om de börjar inkludera reglage och avancerade lägen. Lysa blir en helt annan typ av tjänst för en helt annan typ av målgrupp om de skulle ge oss möjlighet att justera fördelningen av deras globala viktning.

Men med det skrivet så är jag nyfiken på vad Lysa anser i ämnet. De kanske ser något som jag inte ser.

25 gillningar

Precis.

Är nästan hyckleri att de klagar på homebias pga sämre utveckling än global.

I vanliga fall blir man lynchad om man säger x fond ger bättre avkastning än global :joy:

5 gillningar

Jag skulle vilja att de kommenterade detta:

1 gillning

Se till att sänka Sverige delen från 20% till maximalt 10% alternativt låta användarna välja. Jag vill inte ha 20% Sverige!!! Jag och många andra har därför valt Opti som är dyrare pga detta.

Jag skulle verkligen vilja se en sparmåls-funktion.

1 gillning

Varför tar det flera dagar att göra ett uttag från Lysas sparkonto? Jag förstår att det tar flera dagar att sälja värdepapper, men inte hur det kommer sig att samma uttagstid gäller för sparkonto. Det försvårar att ha sitt buffertsparande hos Lysa

12 gillningar

När kommer sparkonto med månadsutbetalning av ränta som ex Avanza och Nordnet erbjuder?

Och när sänker ni avgiften för sparkontot så att det faktiskt är rimligt att ha sin buffert där? Jag köper resonemanget att hålla sig neutral när det kommer till att ge placeringsråd. Men jag köper inte att det även ska inkludera sparkonto.

7 gillningar

Kul idé tycker jag!

Hur stor andel av Lysas kunder kör på hållbar va bred? :nerd_face:

Mvh
En som investerar i deras hållbara alternativ :seedling: (och som nog skulle kallas lite dum i huvudet av majoriteten här på forumet pga detta?)

2 gillningar

Fråga vart man kan se sin nuvarande rabatt… hittade det för några år sedan men har nyligen bjudit in personer till lysa men omöjligt att hitta hur mkt rabatt jag har just nu…

1 gillning

Om jag förstår det rätt är det väldigt enkelt[1] att justera mellan aktier/räntor på Lysa? Hur ser man på beteenderisken det innebär? T ex att i panik sänka aktiedelen när börsen är skakig? Försöka tajma marknaden, osv. Kanske en oundviklig risk, men tänker ändå att man tänker till en extra gång när man aktivt måste sälja fondandelar och så hos t ex Avanza.

[1] det var något år sedan jag testade Lysa en kortare period av ren nyfikenhet, och jag minns det som typ ett reglage bara?

2 gillningar

När kommer vi kunna ändra på homebias?

När kommer portföljbelåning? Eller rättare frågat, vad tycker han om det?

Det är just de två delar som gör att jag har börjat gå tillbaka till Avanza.

3 gillningar

Det råder skilda meningar gällande home bias eller inte. Jag tillhör den " grupperingen" som gärna vill ha en del av mitt sparande mot Sverige och anser att nuvarande 20 % är skäligt. Om man tar bort home bias innebär det för mig att jag då måste återgå till avanza för att börja fippla igen med sverigedelen, så det kommer alltid finnas kunder som LYSA inte passar för till fullo. Oavsett om home biasen försvinner/stannar eller om möjlighet att fippla själv ska finnas. Så skulle jag vilja få en tydlig förklaring av Patrik att detta är vad LYSA kommer göra.

Jag menar det ska vara lätt att göra rätt och det borde vara solklart vad LYSA är och vad LYSA inte är.

7 gillningar

Tyvärr inte många här som förstår detta och tror lysa är en plats där du kan handplocka aktier osv

3 gillningar

Då kanske OPTI är rätt tjänst för dig och inte LYSA?

10.000 kr sparande, här är hur mycket Lysa stoppar i egen ficka:

  • Lysa Bred: 0.24%
  • Lysa Hållbar: 0.33%
  • Lysa Sparkonto: 0.24%
  • Lysa Pension: 0.24%

Så min fråga till Patrik: Varför straffas vi som vill investera hållbart? Jag trodde ni skulle ta lika mycket så att ni stannar neutrala, var inte det anledningen att ni som enda aktör i hela galaxen tar betalt för erat sparkonto? Nu har jag pengarna på Avanza istället, känns otroligt skevt att man förlorar 0.1% för att man vill ta hand om planeten. Och för att vara glasklar, jag pratar inte om min totala avgift för kund, den beror självklart på transaktionskostnader som självklart är högre för det breda alternativet, men hur försvarar ni att ni tar 0.1% extra för hållbart?

9 gillningar

Lysa placerar ju allt på ett ISK konto. Hade de inte kunnat optimera detta och lägga lågpresterande räntefonder osv på ett fondkonto istället?

4 gillningar

Hur funkar det med att man har ett isk konto men man har inget kontonummer för lysa är ingen bank var sitter pengarna, och hur är det separerat mellan alla deras kunder och deras tillgångar låter lite konstigt

Ditt ISK hos Lysa har ett kontonummer. Gå in under Dokument och titta på ”Avtal om Investeringskonto” så ser du kontoid.

Jag är mest intresserad av den större förändring Lysa gjort nyligen då de gått från Vanguard till att ha sina egna fonder. Vi kunder fick en kort beskrivning men det kändes tunnt…

På vilket sätt är denna förändring till fördel för mig som kund jämfört med tidigare?
Såvitt jag kan se så medför detta endast en ytterst (försumbar) förändring i avgift men minskar diversifieringen märkbart (hundratals) bolag) jämfört med Vanguard.

Hur kommer det sig att Lysa håller så stenhårt på just 20% home bias, vad finns för evidens för den siffran?
Den tycks högre än vad som rekommenderas (10%), särskilt då Sverige är en minimal aktör på marknaden. Finns det här ekonomiska incitament för Lysa?

Lysa är de enda som tar betalt för sitt “sparkonto”, på vilket sätt menar de att deras produkt är konkurrenskraftig då det är marknadens dyraste sparkonto men långt från högst ränta?

Jag bara lyckats se insättningar/uttag som små markeringar i grafen på webben och inte i appen. Kommer denna funktion läggas till i appen?

Lysas avgifter tycks ligga väldigt stabila och några nämnvärda sänkningar var det länge sedan vi såg, såvida man inte raggar kunder. Har Lysa slutat arbeta proaktivt med detta?
Har organisationen svällt?
Övergången från Vanguard exempelvis gav ju en minimal besparing i förhållande till den uppleva riskförskjutningen som kund.

Vad är visionen framåt, vad är nästa steg?
Det kommer allt fler konkurrenter, avgifterna går ner och sparande är lättare än någonsin förr. Vad ska Lysa göra framåt för att sticka ut och locka/behålla kunder?

2 gillningar

Jag, som tycker Lysas tjänst är toppen och just uppskattar enkelheten i att inte behöva välja till/från olika saker och slippa fipplande som riskerar att leda till sämre avkastning, tycker du kan tacka Patrik för en riktigt bra tjänst! :slight_smile:

Fråga gärna om:

  1. Hade varit intressant att höra mer om den omläggning som gjorts av innehaven. Vad var tanken bakom och vilka fördelar för det med sig? Hur påverkade det avgiften - som väl sänktes i samband med detta?
  2. Eftersom sparare på Lysa med fördel har en lite längre sparhorisont - vad är Lysas strategi på lite lägre sikt? Produkten är ju på sätt och viss redan där och bra, men vilka möjligheter och utmaningar finns i det lite längre perspektivet?

Tack för bra poddar generellt, och ofta intressanta samtal med Patrik som gäst. :slight_smile:

1 gillning