Lysa har problem?

Hej! Denna fråga kanske har ställts och jag missat den. Men det pratas en del om att Lysa och andra fondrobotar har problem för tillfället.

• Risk att ha pengarna hos Lysa?
  • Vad händer om Lysa kraschar?
  • Bara skvaller?
  • Stor skillnad att försöka bygga en egen portfölj än att ha hos Lysa? Tänker att jag "bara" behöver vikta om den efter en tid.

Det är ganska svårt att bemöta lösa argument där du varken skriver källangivelser eller går in på vad du menar. Men Lysa verkar ju ha svarat på dom frågorna både i avsnittet i Rikatillsammans och på deras egna hemsida.

Kortfattat:

Om Lysa går i konkurs så kommer inte kundernas pengar att tillhöra Lysa (så dom används inte för att betala av Lysas skulder).

Lysa har inte möjlighet att använda kundernas pengar då dom verkar ligga separat från Lysas egna finanser.

Det går att bygga ihop en billigare portfölj än den Lysa har (men inte exakt likadan då Lysa verkar ha tillgång till fonder som vi vanliga privatpersoner inte kan köpa från Sverige), men det du betalar extra för är allting runt omkring som till exempel automatisk ombalansering.

Nja. Enligt Lysas årsredovisning för 2018 så gjorde man en förlust på närmare 11 miljoner; så kommentaren om lösa argument kunde du kanske ha undvikit.

För övrigt tycker jag att svaret är bra. Tilläggas kan att ägarna är ytterst kapitalstarka. Någon risk för kunderna kan jag inte se.

Jag ska faktiskt spela in ett nytt avsnitt med Lysa på torsdag. Kommer att ta upp frågan då! ?

Frågan är väl redan besvarad i det tidigare avsnittet med Lysa?

Patrik säger: “Jag tror att det som skulle hända rent tekniskt sätt, det är att det man kallar för depå-banken skulle ta över fonderna, och skulle förvalta det vidare, eller så skulle de sälja av och så skulle man få ut pengarna igen. Men det är inte Lysas beslut i det läget.”