Jag har sagt upp mitt Friskvårdsavtal nyss. Efter mitt senaste besök ville de höja mig från gr 1 till gr 3 (en ökning av årskostnaden (inkl tandvårdsbidrag) från 480 till 1500).
1500/år är ju fortfarande en struntsumma (jfr med att jag just nu går hos psykolog och då betalar jag ju detsamma för en timme…) men jag blev så uppretad över att de ville höja mig utan motivering att jag sa upp avtalet i affekt. Har därefter självdiagnostiserat mig med delvis blottade tandhalsar, kanske det som är problemet.
För 1500kr/år borde jag väl kunna gå på undersökning på eget initiativ varje år istället för varannat, som man får med avtalet?
Kan tillägga att jag aldrig haft något hål och är ganska pedantisk med tandtråd och mellanrumsborstar.
För mig har det varit värt det. Slog ut halva framtanden och kostnader förknippat med det täcktes via frisktandvårdsavtalet. Tandläkaren som hanterade skadan initialt sa att det hade gått på uppemot 20 000 kr annars… Därefter byte av plasttand, rotfyllning osv.
Det här var 7 år sedan och jag betalar fortfarande enligt en klass som innebär 73 kr/mån…? Så låter knepigt att de inte föreslagit att ändra i mitt avtal (tror dock det var runt 39 kr/mån ett längre tag så kanske har höjts). Men jag hade tur i oturen med skadan, så att säga. Har man sällan problem samtidigt som man behöver betala dyra månadskostnader är det nog tveksamt om det är värt det.
Räknade också på det nyligen för egen del och valde att säga upp det. Är man i grp 1 och betalar lägsta möjligen så är det säkert värt det, men blev själv höjd nyss och således inte ekonomiskt försvarbart att fortsätta för egen del.
Det låter fel. Olycksfall täcks inte av frisktandvårdsavtalet utan kräver en separat försäkring (hem- eller olycksfall, beroende på skada). Såvida inte det skiljer mellan regionerna.
Blev kallad för en månad sen. Så frekvensen verkar vara var 24 månad om man har avtal? Fick bara undersökning, röntgen, lite tandstenskrap(men väldigt lite då jag börjat med tandtråd varje dag). Inte ens rengöring/borstning! Betalar ca 1500kr per år så besöket kostade 3000kr för 30 minuters besök.
En gissning, de flesta har ganska dålig koll på vad försäkringen man har egentligen täcker. Jag är inte bättre.
När man väl behöver använda en försäkring så blir man lätt irriterad över att ersättningen inte var större.
Men men använder sin tex hemförsäkring så sällan så irritationen uteblir. Men betalar sin lilla slant och tänker inte mer på det.
Däremot, om man blir kallad till tandläkaren varje år och då får betala utöver för det ena och andra som inte ingick så blir irritationen mer påtaglig.
Jag har ju själv aldrig varit så nära att säga upp en försäkring som när jag precis använt den.
Ja det där abonnemanget hos folktandvården är så där. 1220kr betalar jag per år och jag vet inte vad jag får för det. Sedan flera år går jag privat för att får bort lite tandsten plus att dom kör nån polering vilket jag är väldigt nöjd med. Den kostnaden tar mitt fackförbund till 80%.