Har Folktandvården incitament att hitta/laga hål

Har inte haft något hål i tänderna på massor av år och sköter om tänderna noggrant.

Vad hos Folktandvården för rutinkontroll och de hittade ett litet hål på bitytan på en tand. Alltså där det är som lättast att hålla rent. De bokade in en tid för att laga hålet.

Hört historier om privata tandläkare som hittar hål att laga för att få in mer jobb/pengar. Har Folktandvården något liknande incitament?

Edit: jag har tandvårdsförsäkring och besöket var även kontroll inför ny försäkringsperiod. Min riskklass höjdes inte maa hålet.

1 gillning

Nej, folktandvården har fler patienter än de klarar av så de behöver inte hitta på jobb.

Du får nog inse den bistra sanningen, även du kan få hål i tänderna :wink:

14 gillningar

Har upplevt att man påpekat att jag haft början till småhål tidigare men sen jag skaffat deras ”abonnemang” så har jag inte haft några småhål eller andra problem :woman_shrugging:
(Folktandvården)

3 gillningar

Kalla Fakta granskade både Folktandvården och privata tandläkare för något år sedan. Summering från Aftonbladet:

Nu visar TV4 “Kalla faktas” granskning att många tandläkare satt i system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året troligen blivit lurade på för höga tandvårdskostnader.

Samtidigt tjänar flera tandläkare tusentals kronor på olika, vinstbaserade, bonusprogram.

2 gillningar

Bra fråga. Svårt för en lekman att avgöra också. Så tandläkare som vill hitta ”extra hål ” har väl möjlighet att göra det.

Efter att fyllningen väl är på plats så går det väl inte att avgöra om den var nödvändig eller ej, tex om man skulle ha invändning mot varför den gjordes? Skulle vara genom att be att få se röntgenbildena som togs innan fyllningen sattes dit då möjligtvis, om de finns kvar?

Om jag förstår saken rätt så är det ibland bättre att försöka få tendensen till hål att avstanna och självläka, om det inte är för stort och inte gått igenom emaljen. Om man får en fyllning måste de borra bort lite emalj runtomkring också. Fyllningen måste också vara kvar resten av livet och man riskerar att den går sönder lättare än emaljen, och får göras om varje X antal år.

Samtidigt är det inte bra att låta ett hål vara obehandlat då det kan växa sig större och göra skadan värre, så större åtgärd är nödvändig längre fram.

Så det är ett svårt läge för en patient att avgöra vad som är rätt och fel. Antar att det även finns vissa gråzoner och olika tandläkare gör olika bedömningar.

Notera också att jag inte är någon tandläkare så ovanstående är bara den bild jag fått från vad jag läst på nätet, samt vad jag kan minnas att tandläkare sagt till mig. Kommentar från en tandläkare på forumet vore bra.

Kanske går det också att be att få se röntgenbilder som visar på hålet? Går det att tydligt se då? Eller be om en second opinion från en annan tandläkare?

1 gillning

Några intressanta citat från artikeln i Expressen nedan.

Tydligen finns det bonussystem inom Folktandvården i vissa landsting också. Så det borde finnas incitament även för tandläkare där att hitta ”extra hål”.

Under förra året var var fjärde tandläkarräkning från privata tandvårdskliniker felaktig. Inom Folktandvården var siffran ännu högre - där var var tredje räkning felaktig.

Samtidigt avslöjar “Kalla fakta” att flera landsting har hemliga belöningssystem för tandläkarna om de når upp till vissa vinstmål.

Bland annat ger Värmland ett lönepåslag till tandläkarna om verksamheten går med vinst, i Sörmland får personalen extra pensionspengar. I Stockholms län får tandläkarna fem procent på alla intäkter över ett visst belopp som de drar in till kliniken - och en rapport visar att det kan innebära upp till 100 000 kronor i extra pengar.

Men detta är inget Folktandvården vill tala högt om.

– Jag vet inte om att andra företag går ut och berättar för sina kunder vad de har för lönesystem. Vi har inte sett någon anledning att gå ut och göra det, säger Ann-Charlotte Frank Lindgren, vd för Folktandvården Stockholm AB, till “Kalla fakta”.

För Elisabet Eriksson innebär uppgifterna om fusk och hemliga bonussystem att hon förlorat förtroendet för sin tandläkare.

– Ja, jag ska inte gå tillbaka till Folktandvården, jag kommer att välja en annan tandläkare, säger hon

2 gillningar

Bjud ut en tandläkare på lunch och fråga. Då är ni ändå ute och käkar.

• Trevligt att du följde med ut på lunch. På tal om något helt annat, brukar ni fuska på er klinik?
  • Nej, verkligen inte.
  • Tack, tänkte väl det.

Nej, se Kalla Fakta avsnittet istället. Nu var det längesedan jag såg det men om jag inte blandar ihop avsnitten så använde man sig av en under cover journalist. Hon gick först till en tandläkare och såg till att tänderna var i toppskick. Därefter gick hon till flera olika kliniker för att se om de skulle hitta hål som “egentligen inte var där”. …och ja, så blev det.

2 gillningar

Försökte vara rolig men jag gapade efter för mycket. Antagligen därför du tänder till.

2 gillningar

På min ort har Folktandvården för mycket att göra. Ville komma på konroll efter ett år, men fick nobben eftersom jag inte haft hål i tänderna på några år. Vartannat år räckte, tyckte man.

Det slutade med att jag numera har en privat tandläkare.

Min erfarenhet stämmer därför inte på något sätt med dina spekulationer.

Mitt tips är att boka kontroll hos en annan tandläkare först och se om de hittar samma hål.

Det gjorde jag efter att en tandläkare hittat ett hål i en av mina tänder. Jag blev väldigt skeptisk eftersom jag aldrig haft hål tidigare och inte känt eller haft problem med tanden. Tandläkaren blev ganska sur när jag inte ville laga tanden med detsamma, men jag stod på mig. När jag två månader senare var på kontroll hos en annan tandläkare hittade denna inga hål. På båda kontrollerna skulle det dock tas bort tandsten. Jag tappade förtroendet för tandläkare efter detta.

1 gillning

Har “tandförsäkring”, och givetvis när den skulle förnyas sist så hittade de ett litet hål så priset gick upp. När det sen skulle lagas några veckor senare så visade det sig att det var inget hål, bara en liten missfärgning, men då gick det inte att ändra på avtalet…

Nu tror iof att det mest var slarv, och inte medvetet.

Att diagnosticera i biologisk vävnad är inte som att programmera där det antingen är 1 eller 0. Det går inte att alltid att säkert säga att “där finns det hål” och “där finns det inte”. Och framför allt inte att “där bör det lagas” och “där bör det inte lagas”. Om en person går till 10 olika tandläkare kommer den att få 10 olika svar på vilka diagnoser som finns i munnen. Det är en bedömningsfråga och rätt svar finns inte. Om ett hål finns eller inte syns ibland först om tanden dras ut och studeras i mikroskåp. Och inte ens då går det att säga om hålet behövde lagas eller inte eftersom det beror på faktorer som munhygien- och kostvanor, tidigare historik osv. En tandläkare som känner dig och dina tänder har större möjlighet att gissa rätt en en helt ny bekantskap. Däremot är risken att din gamla tandläkare blir hemmablind och därmed missar något.

Det finns säkert enskilda tandläkare som lurar och bedrar. Men oftast om man får olika besked beror det på olika bedömningar.

På de flesta platser i landet är det stor tandläkarbrist och risken är då betydligt större att tandläkare låter bli att laga det som borde lagats än att de frivilligt slösar tid på att laga saker som inte behöver lagas.

3 gillningar

Fast det är ju inte så att de ”frivilligt slösar tid” på att laga hål (som eventuellt inte finns eller inte behöver lagas). De får ju betalt för det.

Om tandläkarna tjänar mer på att laga hål än att utföra vanliga standardundersökningar, så finns det ekonomiska incitament att ”överbehandla”.

De kan ju alltid tacka nej till att ta in nya patienter om de har ont om tid. Bättre att ha få patienter med många ingrepp, än många patienter med få ingrepp, om teorin stämmer.

Du har säkert rätt. Jag är nog bara naiv som tänker att yrkesstolthet betyder något för alla. Jag som också jobbar inom vården skulle aldrig få för mig att felbehandla för att nå ekonomisk vinning. Även om jag faktiskt skulle tjäna mer om jag gjorde det.

Tack, det låter betryggande. Fast jag antar om ni hade introducerad någon form av ekonomiskt bonussystem för genomförandet av vissa behandlingar så hade det funnits risk att vissa trillat dit där också och (medvetet eller omedvetet) utfört flera sådana behandlingar än nödvändigt.

Jag tycker generellt det känns väldigt tveksamt att det är tillåtet att ha sådana bonussystem, både inom tandvården och vården generellt. Finns risk att det leder till fel- och överbehandling.

Samtidigt är det svårt att komma runt helt, även om direkta bonussystem förbjuds. För staten måste ju ändå sätta ersättningsnivåer per typ av behandling. Vissa behandlingar kommer då vara mer lönsamma att utföra än andra. Och då blir det automatiskt ett ekonomiskt incitament att utföra flera sådana behandlingar, och mindre av andra. Åtminstone för privata aktörer. Om anställda inom kommun & region bara fått fast lön och ingen bonus oavsett vilket, så borde det kunna lösa problemet inom den sektorn i alla fall.

De flesta är så inom sjukvården. Det finns vissa enstaka rötägg inom alla områden.

Att utföra mer behandling än vad som krävs är nog mycket vanligare i privat tandvård än offentlig. För man vill tjäna pengar, finns säkert omfattande bonussystem där.

Ser inte problem med bonussystem, det leder till att folk vill jobba mer vilket är bra för de som vill ha behandling och slippa vänta. Sen finns de omfattande kontrollfunktioner så är det något som är systematiskt så hade man direkt sett det. Annars finns även IVO som hade haft starka synpunkter. Det är inte värt småpengar på 100 000 för risk att bli av med legitimationen.

Enda anledningen inslaget är populärt är pga ”bonussystem inom folktandvården så dåligt, för de är offentliga pengar”

Det verkar vara vanligare än man kanske kan tro, och förvånande nog till och med vanligare inom Folktandvården.

Från Expressen-artikeln som det länkades till tidigare i tråden:

Försäkringskassan är därför kontrollmyndighet för att tandvårdsräkningarna är korrekta.
[…]
Under förra året var var fjärde tandläkarräkning från privata tandvårdskliniker felaktig. Inom Folktandvården var siffran ännu högre - där var var tredje räkning felaktig.

Är det inte samma sak som när man lämnar in bilen på service, säker hjälp av advokat mm, det finns alltid utrymme för att göra mer eller mindre och risken att man får betala för sådant som kanske inte behövs - eller som man tror inte behövs.

Jag har ett annat sätt att se detta med tandläkare - jag har en årlig budget för tandläkarbesök och om jag har tänder som jag kan äta med och ingen tandvärk och kostnaden ligger inom budget är jag nöjd.

Har varit hos FTV i ruskigt måna år och nu många år hos en privat tandläkare och har aldrig uppfattat att jag har blivit uppkörd.

Dock tycker jag att det är fel att nödvändig tandvård skall kosta så mycket i Sverige vilket det tex inte gör i Tyskland som är ett jämförbart land.

Jag har råd, men många som behöver tandvård har det inte. Tror att detta är ett större problem än en och annan onödig lagning.

Tack för bra diskussion.

Jag glömde nämna att jag har sådan tandvårdsförsäkring hos Folktandvården. Alltså jag kommer inte betala något för lagningen samt fick inte höjd riskklass heller. Detta besök var även kontroll för en ny försäkringsperiod.

Funderar på om det ändå skulle finnas ngt incitament typ att kliniken får visst bidrag från centralt håll beroende på hur mycket arbete de har, t.ex. hur många lagningar de utför.
Att de därför lokalt på kliniken skulle ha ekonomiskt incitament att hitta hål för att säkerställa sitt bidrag eller öka det.

För många år sedan på en annan Folktandvården fick jag besked om begynnelse till hål på annat ställe och rådet hålla extra rent. Där blev aldrig något hål.