Tandvårdsförsäkring – värt det eller inte?

Hej!

Jag har tandvårdsförsäkring via Folktandvården och betalar runt 100 kr/mån.

Jag är lite kluven till om det faktiskt är värt det i min situation. Jag blir kallad till tandläkaren ungefär varannan till var tredje år, och vid senaste besöket visade det sig att jag inte gjort röntgen på fem år.

Det får mig att fundera på om upplägget verkligen är anpassat efter hur tandvård faktiskt används, eller om det mer är en standardlösning man blir inslussad i tidigt (för mig var det när jag fyllde 23).

Jag är under 30 och har i övrigt haft ganska bra tandhälsa, vilket gör att det känns svårt att se tydligt värde just nu.

Hur resonerar ni andra kring tandvårdsförsäkring?

• Har ni det?
  • Upplever ni att det lönar sig över tid, eller blir det mest en fast kostnad i onödan när man är yngre och relativt frisk?

Nyfiken på era erfarenheter och hur ni tänker kring det här.

2 gillningar

Jag har aldrig haft tandförsäkring själv men jag hörde från en tandläkare att försäkringen betalar billigast möjliga lösning som gör att man i många fall får göra om ingreppet. Han rekommenderade att istället spara motsvarande summa på ett sparkonto och betala för det själv när det är dags. Då får man det ordentligt gjort istället. Jag har gjort så rätt många år nu och summan tickar uppåt. Någon gång har jag tagit ut för en undersökning men oftast inte.

9 gillningar

Intressant! Det är lite det spåret jag är inne på.

Nope ingen försäkring. Vi går 1-2 ggr per år för kontroll och en extra tandstens/rengörings runda. Runt 700 kr/gång. Sällan hål så det känns onödigt med försäkring.

:scream: :sweat_smile: jag skulle definitivt se till att gå en gång om året och röntgenbilder varje gång.

Samt att borsta tänderna två gånger per dag och använd tandtråd en gång per så ger man tänderna bästa chansen att hålla länge

Tandvård är en ren djungel, tänderna borde vara en del av kroppen och ingå i det vanliga högkostnadsskyddet, men tyvärr verkar det vara långt borta att det blir så oavsett regering…

Hur som haver; jag betalar per tillfälle. Har ingen försäkring. Det blir en del kostnader både för tandläkare och tandhygienist. Men jag vet att de gör ett väldigt bra jobb. Utifrån vad jag läser i tråden verkar det som att man inte får samma möjlighet till frekventa besök om man löser det via försäkring? Jag har ingen aning om hur det funkar annars. Tycker det är dyrt, men är beredd på att lägga pengar på det.

Tandhygienistbesök är nog rätt underskattade, tror jag. Sedan jag tog in det regelbundet har jag inte haft ett enda hål.

1 gillning

Jag blev aktivt avrådd att testa. Har haft god munhälsa men några riskfaktorer som drog upp premien. Tandläkaren sa rakt ut att det inte va motiverat.

Helt klart värt det. Se bara till att du använder det. Se till att du får en tid minst 1 gång om året, brukar inte vara några konstigheter om du ringer dit. Har du inflammation i tandkött, ring och få en tid. När du ändå är där fråga om de ser något annat som kan fixas på samma gång, exempelvis ojämnt bett som behöver slipas, lacka tänderna etc.

Jag har haft det i över 20 år med god tandhälsa och ändå tjänat på det varje enskilt år jämfört med att vara utan och jag vill tro att min tandhälsa är avsevärt bättre nu än den skulle varit utan försäkring.

Just ja, glömde att säga att jag har varit med om att gå förbi ordinarie kö när jag en gång behövt söka akut tandvård för en skada i annan region. Då sa de uttryckligen att jag fick gå före eftersom min hemregion betalade den regionen för mitt besök.

Det är ju just en försäkring, det stora värdet är nattsömnen du får genom att veta att det inte blir några oförutsedda utgifter om olyckan är framme. Sover du gott ändå utan försäkring och har ekonomi för att betala ex antal tusen för tandvård vid behov behövs den nog inte. Själv gillar jag trygghet och förutsägbarhet och har den därför även om jag har god tandhälsa och inte går till tandläkaren mer än vartannat/vart tredje år, det är värt för mig även om det inte är det mest optimala ekonomiskt sett.

Går ju att räkna på. Hur ofta vill du gå till tandläkaren, vad skulle det kosta utan abonnemang. Om mer, teckna abonnemang, annars inte.

Det finns två, kanske tre orsaker till att tandvårdsförsäkring erbjuds.

1. Tjäna mer pengar
  2. Låsa in kunderna
  3. Jämnt kassaflöde.
5 gillningar

Själv har man gått var 2-3:e år hela livet nästan helt gratis på bidraget och knappt använt tandtråd. Somliga straffar Gud… aldrig :sweat_smile:

Saliv vinner över disciplin, eller något.

Så jag har absolut tjänat på att inte ha försäkring även om den hade varit billig för mig. Men alla känner nog sina tänder bäst själva. Hade nog resonerat annorlunda om jag var stammis.

2 gillningar

För mig är det värt varenda krona. De brukar alltid hitta något hål de vill laga, nu senast drog jag ut en visdomstand. Sen har även min bettskena ingått i försäkringen.

Men hur funkar det i praktiken? Jag går en gång i halvåret till tandhygienist och kanske vartannat år till tandläkaren. Skulle det löna sig för mig?

Är det Frisktandvård via Folktandvården du menar så kommer de kalla dig enligt den bedömning de gjort vid första besöket, då sätts din nivå (och pris). Man gör ny bedömning var 3e år.

Du kallas då i linje med ditt medicinska behov. Vill du gå oftare än så får du betala själv.

Har du friska tänder kallas du ungefär var 18-24 månad.

Har inte träffat tandläkare på typ 10 år, bara hygienist.

Jag pratade genom det här med min tandläkare. Enligt honom så uppdaterar man försäkringen med aktuell status vid besöken. Så för varje hål som man lagar (över åren som kommer), anses det successivt att man har försämrad förmåga till god munhälsa, varav försäkringskostnaden justeras upp följande år.

Jag landade i att tandvårdsförsäkring kan vara bra om man har små buffrar/likviditetsbrist, men sett över tid är det, precis som med att binda bolån, ett sätt att försöka time’a marknaden.

Nej, absolut inte. Månadskostnaden är för hög och beloppet man kan få ut per år är begränsat.

Om man har riktig katastrof i munnen och vet att man kommer behöva rotfyllningar, kronbyggen och liknande kan det vara ett sätt att minska den ekonomiska smällen då de inte brukar kräva någon undersökning innan man tecknar. Men annars, låt bli.

1 gillning

Det stämmer delvis. Om du vill gå oftare utan behov får du betala själv. Om du däremot har minsta lilla ont, säg blödande tandkött eller kraftiga sporadiska ilningar i en tand eller liknande är det bara att ringa in, få en tid och ett kostnadsfritt besök.

Dvs. betalar du 1200 per år kan du enkelt se till att få valuta för dessa utan att fuska. Jag ser det som en ren komfortförsäkring. Munhälsan i topp, vilket skulle vara betydligt dyrare utan abonnemang. Näst bästa klassen och inte blivit nedgraderad sedan jag började för 20 år sedan trots flera besök om året. Tyvärr inte blivit uppgraderad till klass 1 heller på lite oklara grunder. De håller med om att tandhälsan är nog bra för klass 1, men de ser också att jag använder det precis som det är tänkt gå till tandvården när du har problem.

Jag landar i att det är en kostsam konstruktion för tandvården för att folk helt plötsligt ger sin mun den omvårdnad den kräver och därför avråds många och många regioner tar bort möjligheten helt.