Hundförsäkring, vad ska man tänka på?

Vi planerar att köpa hund (jag förstår att det kommer kosta pengar etc.).
Ni som har hund i forumet vilken försäkring har ni, vad kostar det ca och vad ingår? Är det något särskilt jag borde tänka på?

Edit: Vi har redan valt hundras etc.

1 gillning

Har hund, försäkringen hos Folksam. Tror som flesta har liknande innehåll men det är alltid en djungel att reda ut. Tycker att denna sida är hjälpsam: Jämför hundförsäkringar - Oberoende bedömning av över 30 st | Konsumenternas

Hade vi kunnat byta hade jag flyttat försäkringen till If (då vi har det mest där). Problemet är att man generellt inte kan flytta hundförsäkring då hunden är äldre än 7 år.

Allt som har med tänder att göra är väl aldrig inkluderat, kan vara värt att tänka på med tandsten osv.

2 gillningar

Grattis till kommande köpet. Jag är ingen expert för vår hund har generellt varit frisk. Vi har Folksam men det var för att hunden redan var försäkrad där som valp. Jag tror det har vissa fördelar att ta över försäkringen. Vi har valt en rätt låg premie och ersättningsnivå (minns inte exakt). Vi har råd att betala extra om det skulle behövas för nåt stort och vill inte betala mkt varje månad för en frisk hund.

Självrisken är ofta ändå hög när nåt händer. Men bra med försäkring som ger tillgång till videobesök med veterinär (kanske alla gör det nu?). Supersmidigt som första instans.

2 gillningar

Ha i åtanke att när du väl valt en försäkring kommer du förmodligen vara fast. Får din hund en skada så har absoluta majoriteten av försäkringsbolagen frånskrivit sig den sjukdomen/skadan för resten av hundens liv. Tex får hunden magproblem så täcker inte andra försäkringsbolag något som har med magen att göra. Finns två försäkringsbolag vad jag vet som “bara” skriver bort detta i 24 månader (lassie och manypets).
Använd dig av konsumenternas och jämför är rätt stor skillnad mellan bolagen. Operationer är dyrt så tänk 60 000 kr och uppåt i skydd. Då vill du även ha en låg procentsats då det kan bli rätt hög självrisk på sådana belopp.
Om veterinären är osäker och vill skriva upp en sjukdom för att ni ska få ersättning på 1000-2000 kr. Fundera på att säga att du inte vill detta så att det inte kommer i journalen för hunden då detta hindrar dig från att byta försäkringsbolag i framtiden. Veterinären är ganska snabb på att skriva sjukdomar bara för att man ska få på försäkringen.

2 gillningar

Jag är “Corona-hund-ägare”, d.v.s. inte jätterutinerad. Det kändes enkelt att behålla försäkringsbolaget valpen hade när vi fick hem den även om det kanske inte är billigast/bäst. Vi kan ju kolla senare och byta, tänkte vi. Men så blev det diagnos och operation, och sedan kan man inte byta bolag som man vill, i alla fall inte utan förbehåll (som Jimmy skriver här ovanför). Vi sprängde självriskgränsen (64 000 kr?) första året, men andra året var bättre.

3 gillningar

Vi har en Jack Russell, en jätterolig hundras, aldrig tråkigt med honom. Kanske inte bästa nybörjarhunden då den rasen kan upplevas som lite krävande och det är ”mycket” hund i en liten hundkropp.
Vi har Sveland som försäkringsbolag och det kostar oss ca 3400kr om året. Tror att vi har 1500kr i självrisk samt 25% av totalkostnaden. Det ingår några kostnadsfria videosamtal med veterinär/år också. Det är smidigt, har nyttjat det ett par tillfällen under de ca fem år vi haft hunden.

Har väl inte några direkta tips men om ni inte bestämt er för någon speciell hundras och är oerfarna så välj gärna någon enkel ras. Jag personligen har alltid velat ha en stor hund men det blev en liten ändå och har upptäckt att det är en del fördelar med små hundar som att den tar inte så stor plats, foderkostnaden blir betydligt lägre, enklare att ta med sig i bilen, om ni har mindre barn så kan de gå ut med hunden utan risk för att den ska dra omkull dem etc.

1 gillning

Har själv tecknat manypets med min nya valp. När jag läste på var manypets och Lassie överlägsna alla andra försäkringar. Nån får gärna rätta mig om de tycker annat :slight_smile:

Jag valde 60k i ersättning

1 gillning

Välj en relativt frisk hundras!

Har man en hund som är frisk så sparar man in redan där och slipper dyra kostnader med försäkring. Sen så har jag varit hos veterinären och där de tydligt sagt att detta kommer täckas av försäkringen och trots det fått betala hela summan i efterhand då försäkringsbolaget inte godkände det. Är man i ett läge där man precis avlivat sitt djur kanske man inte har orken för att “kämpa för sin rätt” vilket gjort att jag valt att försäkra på den lägsta nivån och sen lägger jag undan pengar istället som jag kan använda.

3 gillningar

Jag har ingen försäkring då jag har en ekonomisk buffert. Försäkringar är till för de som inte har råd med plötsliga utgifter och behöver en ekonomisk krock kudde. Det lönar sig statistiskt sett inte att ha en försäkring och därför brukar jag avråda folk från att skaffa de allra flesta försäkringar, förutom hemförsäkring (sällan någon kan täcka utgifter på flera hundratusen) och bilförsäkring (lagkrav). Om man har ekonomin för det, vill säga.

4 gillningar

Jag har Folksam, betalar ca 260 per månad för en blandras. Täcker veterinärvård högst 60 000 med självrisk på 1800 kr.

Det jag utnyttjat främst är några gratis konsultsamtal med firstvet varje år. Tror det är standard med liknande tjänster i de flesta försäkringar i dag och är skönt att ha!

Sen har jag en extra “hundbuffert” på bankkonto, eftersom veterinärvård är dyrt och jag vill inte stå hos veterinären en dag och känna att jag inte har råd.

Ser att ni valt ras men vill bara ändå trycka på att det finns en hel del sönderavlade raser i dag och många har problem på grund av att människor är idioter och avlat på extrema utseenden. Läs på noga och välj inte en trubbnosad hund!!

Lycka till med den nya familjemedlemmen! <3

2 gillningar

Jag kollade efter den som fått bäst recensioner, och det var manypets (kanske för att den är så my också)
Manypets har varit bra men har höjt priset med typ en hundring per månad vid varje årsförnyelse för försäkringen sedan jag blev kund! Är nu uppe på 508 kronor som kanske började på typ 300kr eller inte ens det… ska förnyas igen i juli o jag ser inte fram emot det :frowning:
Tidigare när jag frågat varför de höjt priserna så mkt har jag inte fått nåt svar, nu kan de iaf bara säga att det är pga inflationen…
Vet inte om andra försäkringsbolag oxå höjer priserna så mkt varje år?
Har försäkring på 60k per år och ser tyvärr ut som att jag kommer gå långt över den i år eftersom hunden behöver 2 operationer! :frowning:
Att ha hund var mycket dyrare än jag räknat med! Trodde aldrig jag skulle komma upp i vetkostnader på över 60k på ett år…!

2 gillningar

Min försäkring har stått förvånansvärt still i pris under de 4 år jag haft den. Tror t o m den halkar efter inflationen men det kanske justeras till nästa år.

1 gillning

Detta kan vara en bidragande orsak: Okunniga hundägare ger dyrare hundförsäkringar | SVT Nyheter

Sen det faktum att två bolag har en väldigt stor del av marknaden: Ny rapport: Fortsatt prisstegring för djurvård | Folksam

Har själv erfarenhet av Evidensia. Gick dit med hunden och kom tillbaka med en kostnad på 12000 kr (som då gick till försäkringsbolaget). Problemet åtgärdades inte korrekt så fick senare uppsöka en annan veterinär som inte var kopplade till någon av dessa kedjor och totalt pris blev ca 3600 kr.

Så om möjligt välj “rätt” veterinär.

2 gillningar

Viktigast att du har en försäkring (minst 60.000 veterinärvård), de flesta har ganska lika vilkor. (jag är veterinär)

2 gillningar

Gratis konsultsamtal får du även utan försäkring. Bara att ringa valfri veterinärklinik och fråga på! Det har jag gjort ca 4 gånger till 2 olika kliniker. Finns även appar där man kan få råd gratis.

1 gillning

Grattis till er blivande hund,
Säger som andra, kolla att den ras ni valt är frisk så är risken mindre för höga kostnader (kan ju hända ändå men mindre risk) och tänk på att det är riskabelt att byta bolag.
Jag har Sveland pga att uppfödaren hade det, försäkrad till 100 000 kr 15% självrisk. Tror det kostar ca 500 kr i månaden. Jag har också en buffert men om hunden skulle behöva operation och IVA vård kan det bli hur dyrt som helst, lätt långt över 100 000 kr så då kommer både buffert och försäkring behövas. Min hund är frisk men har andra djur där jag sprängt övre taket på veterinärvårdsförsäkringen redan första året (pga olycka).
Jämför inte bara premien utan vad som ingår och hur stor procent självrisken är. Det är en djungel…

1 gillning

Jag ångrar faktiskt att vi hade hundförsäkring i så många år. Jag tror du har rätt här :grinning:

1 gillning

Jag har agria. Typ 650 kr/mån, självrisk på 3200 kr (års-självrisk dvs. flera gånger per år = ingen extra självrisk) och 15%, täcker upp till 150 tkr.

Tycker det har fungerat bra, men visst är det läskigt dyrt. Lägger undan 1000 kr/mån för att täcka sjukvård.

Riskkapitalister som köpt upp veterinärer har verkligen förstört konkurrensen, kostnaderna har mer än dubblat under de senaste åren. Därför går jag bara till kliniker ägda av veterinärerna själva.

1 gillning

I grunden är nog alla försäkringar från de större bolagen helt ok till bra försäkringar. När vi skaffade hund för 3 år sedan satt jag med en vän som arbetar som jurist med avtalsrätt och läste igenom vilkoren och avtal för alla de välkända bolagen och då kom vi till slutsatsen att Many pets var bäst var bäst sett till innehåll. När det gäller pris skulle jag inte rekommendera att gå så mycket på det då det kan ändras snabbt. De flesta bolag har så att rasen ska finansiera sig självt och skulle de övriga hundarna av er ras som har samma försäkringsbolag behöva använda sin försäkring i stor grad kommer priset också öka. Då det kan vara vanskligt att byta bolag för hundar om den varit skadad eller sjuk utan jobbiga undantag skulle jag rekommendera att bara fokusera på innehållet om plånboken tillåter det då priset aldrig kan förutses på några års sikt.
När det gäller belopp så tänk på att vård för djur kan bli dyrt och vård för svårare sjukdomar eller mer komplicerade operationer kan kosta betydligt högre belopp än även de högsta ersättningsbeloppet som en försäkring ger.

1 gillning

Alternativkostnaden på en utökad ekonomisk buffert om ca 100k är inte heller försumbar.

1 gillning