Jag är ivrig förespråkare för att försäkra sina djur för att inte behöva tänka alltför mycket på om man ska avliva eller ha råd när olyckan eller sjukdomen är framme. Veterinärvård är avancerad och slutnotan kan bli både 5-10- 20.000 och 80.000 kr eller mer, vid svåra olyckor eller komplikationer. Ofta med fast självrisk på kanske 3000 plus 20 procent på resterande, så om notan är 10000 blir det självrisk 3000+1400=4400 och ersättning 5600 kr. Min hundförsäkringspremie är nu uppe i 7600 kr/år för ett veterinärvårdsbelopp på 90.000. Det kostar på… Men efter att jag börjat se över min ekonomi tänker jag kanske att jag hellre skulle sätta in pengar på en egen hundfond med avkastning. Mina hundar har nämligen varit väldigt friska och jag har liksom gått back på att de varit försäkrade i 15 års liv var, och de kanske bara behövt försäkringsbetalda veterinärbesök under 1-2 ggr/hundliv. Hjälp mig tänka här hur jag skulle lägga upp detta, jag gissar på risknivån att min nuvarande hund om vi har otur kommer behöva veterinärvård för kanske… 40.000 på tio år?? Men vill kunna betala 90.000 akut om det skulle behövas. Tankar?
Tack för trådtips om kattförsökring. Är ny här och hade inte sett den. Skillnaden med hundförsäkring är den enormt mycket högre premien för hund, som kanske kan förändra den ekonomiska analysen?
Tycker summorna för mer avancerade behandlingar som du nämner är i ungefär samma härad som i andra tråden, så om premierna är ännu högre borde ju valet att avstå försäkring bli ännu enklare.
Grundregeln att man inte ska försäkra något man har råd att täcka på egen hand kvarstår ju.
Låser tråden med hänvisning till tråden som @guldfeber hänvisar till: