Försäkring - årliga prishöjning

Hej!

Varje år skickar min försäkringsbolag ut en notis med nya avtal och priset på kommande året (utan att påminner om nuvarande priset!).

Oavsett om det är barnförsäkring, husförsäkring osv så är priset oftast 20-40% högre utan att jag har gjort en anmälan eller haft någon utbetalning.

Vid priskoll verkar det som alla bolag ligger i linjen - dvs alla måste höja priset minst 15% varje år!

Ser ni samma sak? Hur ska man agera?? Är det kostnader som gå upp eller bara vinstmarginaler?

Jag brukar se brevet som en påminnelse att förhandla. Jag brukar fråga vilka försäkringar mitt befintliga bolag matchar (tex ”stor” försäkring vs motsvarande försäkring hos annat bolag) och sedan ser jag till att få ett lägre pris som sedan matchas hos befintligt bolag.

Oerhört trist beteende men det är ju tyvärr så försäkringsbranschen vill spela spelet.

2 gillningar

Jag brukar jämföra med andra försäkringar.
Sist sänkte jag årskostnaden med 40% när bytte djurförsäkring från Agria till IF, blev så trött på höjningen på 20-25%.
Agria ville förhandla men jag sa upp direkt.
25% inflation har vi inte. Giriga rackare.

1 gillning

De måste göra så enligt försäkringsavtalslagen. Vad priset är beror på många faktorer, om ditt försäkringsbolag är ömsesidigt (d vs kundägt) så betalar du inte för någon aktieutdelning

1 gillning

Jag måste missförstå dig - du kan väl inte mena att oskäliga årliga prishöjningar är en del av en lag?

2 gillningar

jag försöker förklara varför detta händer årligen, och varför de skickar ut en notis. Jag kan tycka det är lite märkligt att man blir så upprörd över detta. Alla andra företag höjer priserna precis hur de själva vill utan någon som helst förvarning. Men när försäkringsbolagen varnar och informerar varför så är de bovar. Sedan är det ju inte så att premierna alltid går upp, det beror ju på hur mycket skador som skett. Men trenden överlag är såklart att premier går upp och det beror ju på att när det gäller exempelvis hemförsäkringar att kostnader för reparationer går upp och extremväder blir vanligare m m.

1 gillning

Kan man inte då anse att försäkringslagen främjar kartellbildning eftersom priser då enligt lag inte får gå ned?

1 gillning

vad pratar du om? det är visst så att vissa premier sänks. Om man tycker försäkringar är skit och bolagen kriminella så kan du välja att inte köpa någon försäkring (undantaget viss försäkring för bilen). Om du läser försäkringsbolagens årsredovisningar så kan du se att de betalar ut många miljarder i skadeersättningar varje år, de pengarna måste hämtas in någonstans.

Men när det gäller ex djurförsäkringar och Agria som någon nämnde, så tar de ut mycket högre priser än motsvarande i annat bolag. Precis som i alla branscher kan det löna sig mycket att jämföra priser.

Ja, alla bolag kör med det. Utmaningen/sporten från deras sida är hur mkt de kan höja utan att tappa kunden. Som kund måste man i princip byta varje år för att hålla priset i schack.

1 gillning

vilket företag försöker inte höja priserna så mycket som möjligt? Det är väl hela grunden i det kapitalistiska systemet. Är man en skitstövel om man försöker höja sin lön? Om man inte vill vara kund till aktiebolag så får man välja kooperativ, ekonomiska föreningar m m.

Som anekdotisk bevisföring vill jag bara säga att jag haft sjunkande/konstant gårdsförsäkring 4 år i rad.

Bilförsäkring för bil 1 sjönk i år jämfört med förra året och var konstant året innan.

Bilförsäkring för bil 2 sjönk i år jämfört med förra året och likadant föregående år.

Dessa försäkringar har jag inte pillat på eller ringt om för att få lägre eller så.

Kan också tillägga att jag aldrig haft problem med ersättningar. Fordonsbrand, stöld av fordon, stöld av delar ur fordon, pajat framruta, klantpajat elektronik x2, genom åren har alla sex lösts snabbt med bra ersättning (lite olika bolag)

För övrigt så verkar en del missa att försäkringsbolag inte nödvändigtvis är ett företag som tjänar massiva pengar på premie/skadeutbetalning, utan (främst?) är ett finansiellt bolag som lånar in pengar räntefritt via premieinetalning och sedan har detta kapital tillgängligt för investering i låg risk tills en utbetalning måste göras (float), dvs rätt rejäl hävstång då lånekostnaden är 0%. Warren Buffett är ju lite småkär i försäkringsbolag av denna anledning.

Kan även ge ett exempel på en MC som gick från ung. 2000 till 9000. Jag placerar dock inte den i facket prishöjning utan att försäkringsbolaget hade lyckats göra någon felklassning på en mindre vanlig hoj som jag hade turen att utnyttja första året.

Misstänker att du jobbar i försäkringsbranschen? Just försäkringsbolag använder lockpriser i stor utsträckning och höjer priserna rätt kraftigt per år. Det är såklart lagligt men också något att se upp med som kund

Jag trodde detta var allmän kännedom, det brukar ju rapporteras i medier om när premierna går upp. Ja helt klart har många av bolagen lockpriser, och därför kan det löna sig jättemycket att byta försäkring ofta. Men detta sker ju helt öppet, och du får ju en skriftlig information inför försäkringens förfallodag. Om du jämför med andra branscher, ex leasingbilar där man är uppbunden i tre år och bolagen har rätt att ändra villkoren exempelvis leasingavgiften mitt under pågående avtal så är försäkringsbranschen mindre skurkaktig tycker jag.

Diskussionen handlade om årliga prishöjningar och du menade att det var en del av en försäkringsbolagslagen. Utifrån det är det ganska rimligt att prata om kartellbildning.

Jag nytecknade exakt samma hemförsäkring på if nu när jag flyttade, och priset för mig som ny kund var 25% lägre (innan nyteckningsrabatt!) än vad jag betalade som existerande kund - och då var det nya boendet en större lägenhet i samma område. Så de har höjt priset för mig varje år men nya kunder måste nästan ha fått sänkt inpris under samma tid?

Det finns ju skäl att det bli såhär men det upplevs riktigt oseriöst för mig som kund att de har olika pris för vad man kan betrakta som i praktiken samma produkt. Men de var billigast/bäst för den nya försäkringen så man blir ju glatt lurad igen.

nej jag menar självklart inte att det skulle finnas en lag som tvingar försäkringsbolagen att höja premierna :slight_smile: . Jag försökte bara förklara varför du varje år får information och möjlighet att förnya eller avbryta din försäkring. Man ser ju på leasingbranschen vad som händer när det inte finns någon sådan reglering: då fastnar kunden i långa avtal där villkoren kan ändras när som helst och du kan bli krävd på 10 000-tals kronor på tveksamma grunder när du är klar med bilen.

Så som ni resonerar så är ju försäkringsbolagen skurkar oavsett hur de ändrar priserna. När det gäller hemförsäkringen som fått lägre pris, vilket kan ha motiverats av minskade skadekostnader i området, ja då är det också lurendrejeri eftersom man betalade mer innan.

Har man den inställningen ni har till försäkringar, att det är lurendrejeri oavsett försäkringens pris och utformning, varför köper man då en försäkring?

1 gillning

Det är ju just det att förutsättningarna inte har ändrats i närheten lika mkt som priset till kund höjs. Det oseriösa är nivån på prishöjningar samt ojämlikheten i prissättning, grannen med exakt samma förutsättningar/risk kan ha betydligt lägre kostnad enbart beroende när kunden tecknade eller förhandlingsförmåga.

Detta gör att försäkringsbolag hamnar i samma kategori som bilhandlare

Banker, teleoperatörer, elbolag osv har också förhandlingsbara avtal.

Lockpriser används väl av alla tjänster som i grunden kan ses som abonnemang (el/telefon/tidning/streaming/…). Störigt men det är ju bara ett faktum som vi får leva med då de konkurrerar med varandra.

Vill man vara säker på att man inte betalar för mycket för sin riskhantering kan man alltid kolla på försäkringsbranchens statistik Svensk Försäkring och välja bolag. De större bolagen ligger typiskt på 70-80% skadeutbetalning och 15-20% drift. Personligen har jag inga problem med den prissättningen så länge som jag inte är tät nog att vara egenförsäkrad, effektivt tar de 10-20% av mig i marginal i väntvärde. Intressant däremot att en nischförsäkring som Anticimex ligger på 10-20% skadeutbetalning, dvs de gör bra med pengar på människors irrationella rädsla antagligen (verkar dock vara en liten försäkring då deras driftskostnader är mkt stora)

Det är bra att jag få informationen varje år vid avtals förnyelse. Det som jag blir besviken på är att det är aldrig förklarat hur mycket prisskillnaden är jämfört med förra året. Tack till Kivra för att man kan lätt gå tillbaka till gamla avtal för att jämföra. Bristande transparens båda på pappret samt online (där min nuvarande bolag visa inte upp historiska avtal / transaktioner osv online).

Samma beteende ser vi i andra industrier men jag reagerar när jag ser så stora prishöjningar bland så många olika typer av försäkring - barnförsäkring, husförsäkring, djurförsäkring osv

Priserna ska up - ja. Men 20% varje år?

Har kostnader gått upp så mycket? Mer skador när vi sitter hem under pandemin?

Ett bra poäng ätt ta hänsyn till är den typ av bolag man välja - LF ger oftast tillbaka en rätt bra återbäring.

Men annars känns det som rätt mycket lockpris för att sen höja kraftigt…