Djurförsäkring eller inte?

Hur tänker ni andra kring djurförsäkring? Har en 6 årig katt och försäkringen hos Agria kostar 300 kr per månad.

Självrisken är på 2250 kr och utöver det betalar jag 15% av kostnaden (rörlig självrisk). Nu fick han en vanlig tandsjukdom och den ingick tydligen inte…

Över kattens livstid, typ 15 år, lär kostnaden för försäkringen landa på runt 50 000 kr. Jag börjar fundera på att slopa försäkringen och istället hosta upp pengarna från egen ficka när det behövs.

Det man vill undvika är väl främst att tvingas ta beslut att avliva för det blir för dyrt? Men hur ofta landar veterinärnotor på sådana summor? Hur gör ni andra?

Tumregeln är att man aldrig ska försäkra sådant man har råd att ersätta på egen hand. Finns undantag, ex. a-kassan, där man redan betalar typ 95% av premien via arbetsgivaravgifter och medlemsavgiften bara är en symbolisk summa som knappt täcker administrationskostnaden.

Jag håller med @Guldfeber, det är väldigt sällan man får tillbaka mer än ca 30 % på inbetalda premier. Det är ju det matematiskt korrekta svaret. Det känslomässiga svaret är att jag precis ska betala en försäkring på 2 500 kr för vår katt… :man_facepalming:

Jag tycker det är självklart att försäkra djur precis som barn… men 300kr/mån låter vansinnigt, jag tecknade för vår lilla katt i måndags - 1200 kr/år… Villkor enl bild…

Försäkringar är verkligen ett lagligt bedrägeri. Varje fall avvisas som standard med vetskapen om att de flesta inte har kunskap/möjlighet/energi att överklaga.

Vad för mer undantag finns det? Tyvärr blir det nog svårt att byta försäkring få katten “varit sjuk”.

Vad kostar behandlingen? Självrisken lät väldigt hög och frågan är om det ens varit värt att låta försäkringen betala.

Vad är du rädd ska hända om katten blir sjuk, att det kommer svida till i snåltarmen så pass att du väljer att avliva den istället? :grin: :wink: Du har ju råd att betala ur egen ficka om något händer, så stå emot frestelsen och säg upp försäkringen nu!

Låter dyrt, fast jag har inget att jämföra med.
Vi har två katter hemma, ingen av dem är försäkrad.

Har skickat det här till Caroline nu. Är lite allmänt fegt och delegerar beslutet till henne. :joy:

2 gillningar

Tack för all input! Jag håller med till 100% om att det är dumt att försäkra sånt man har råd med.

Mobil = självklart ingen försäkring.
Hus = självklart försäkring.

Djur är för mej gränsfall.

Vad är jag orolig för? Tail risk…! Att en veterinär säger “Denna avancerade operation för att rädda kattens liv kommer kosta runt 150 000 kr.” Då skulle jag definitivt tveka om jag inte hade försäkrat katten, men inte om den var försäkrad…

Frågan är hur sannolikt det är…

1 gillning

Problemet är ju att försäkringarna är begränsade så i det scenariot kommer du få betala i alla fall. Har en god vän som har sjukt stora problem med en liten hund med brutet ben. Har kostat lätt 50 000 kr och då hade han ändå försäkring…

Kostnaden för vår katts försäkring har stadigt ökat år för år. Det var runt 100 kr i början. Men kanske värt att shoppa runt lite.

1 gillning

50 000 kr med försäkring låter som att det hade varit uppe på “avliva-nivåer” utan :wink:.

Återkom gärna med vad du hittar. Vi betalar just nu 2 500 på Moderna.

Jag har själv haft erfarenhet där min katt åt en bit snöre och fick Ileus, tarmen trädde upp på sig själv alltså, krävdes bukoperation och tre dagar på sjukhus. Detta gick på närmare 50 000 kr och det var mitt försäkringsbelopp för det halvåret om jag minns rätt. Har Agria och betalar ca 440 kr per katt, har två Sphynxar. Totalt i år har de kostat 2200 kr i månaden och då allt inräknat som mat, kattsand, kattgodis, medicin, veterinärskostnader och även haft dom på vaccination samt tandundersökning med tandstensbortagning med röntgen och utdragning av tänder vid behov. Min försäkring täcker enbart TR (gamla FORL) men detta var enbart tandsten och irritation i tandköttet, vilket inte täcks av försäkring och kostade då ca 8 000 kr för mina två katter.

Jag skulle ALDRIG råda någon att strunta i att betala en försäkring på ett par hundralappar i månaden för att eventuellt spara in ett par tusenlappar på ett år när det kommer till djur. När du väl åker in till veterinären så kommer du vara så otroligt glad att du har den. Det är så sjukt synd om alla djur som behöver avlivas pga. ägare som inte tar ansvar eller vill betala eller ens har försäkringar på sina djur. Fråga vilken veterinär som helst hur ofta det förekommer. Jag har nu försäkrat våra katter upp till 100 000 kr, 1800 kr i självrisk 15 % rörligt, mediciner upp till 10 000 kr, livsförsäkring 10 000 kr, rehab för 10 000 kr, TR 8000 kr/år. När min första katt fick operera sig var han 6 månader och jag tjänade således in alla mina “olycksfria år” på ett enda besök. Sedan har vi varit inne tre gånger där varje gång lett till minst ett dygn inlagd på djursjukhus, som mest tre dagar. Ett dygn med undersökningar och eventuellt röntgen kostar minst 15 000 kr. Tänk att du istället betalar 300 kr i månaden i försäkring, 2250 kr i självrisk samt 15 % (22500 kr) så ska du betala MINST 15 000 kr för ett dygn. Det tar många år att tjäna in den kostnaden.

När någon säger att “när det närmar sig 50 k så är det nog bättre med avlivning” blir jag så sjukt ledsen. En operation går lätt på 30 - 60 k och din katt kan bli helt återställd. Att ta beslut att avliva sin katt baserat på pengar är för mig helt sjukt.

Sluta snåla är mitt tips

5 gillningar

Håller helt och hållet med Mattias,
Sluta snåla!
Har ett par vänner vars katt trilla ut från 6 våningen, resultatet blev 70k i veterinär kostnader, av dessa betalade dom 16k från egen ficka.

2 gillningar

Frågan jag ställer mig är, vad hade det kostat utan försäkring…?

Problemet i dessa fall är väl dock att det är människor som inte har råd att punga ut de pengarna själva eller som där och då börjar vackla i sitt beslut? Om man känner sig själv och sin ekonomi tillräckligt bra och vet med sig att man både har råd att ta den smällen och att man inte kommer att ompröva sitt beslut om det väl sker så hävdar jag att det fortfarande är mer rationellt att inte ta försäkringen i fråga. Man skulle exempelvis kunna skapa ett eget konto där man ser till att alltid ha ett belopp som motsvarar det belopp som man själv vill ”försäkra” sitt djur med. Sedan använder man detta konto, no questions asked, om något skulle hända. Men visst, om man inte litar på att man skulle använda pengarna i en nödsituation så kan man såklart teckna en försäkring. (Halvseriöst förslag: Man skulle även kunna ge pengarna till en bekant och säga att hen har fullmakt över dem och att de endast får gå till en veterinär eller returneras till dig när katten dör så länge katten dog av något där en veterinär inte hade kunnat hjälpa den. I annat fall är det nu den bekantes pengar :stuck_out_tongue:)

Undantaget i situationen ovan är om man vet med sig att man antagligen kommer att utnyttja en försäkring en bra bit över vad genomsnittspersonen gör och detta samtidigt inte är någonting som ens försäkringsbolag har tagit med i kalkylen och därmed justerat ens premie efter.

Om du tänker på TR tandresorption Hampus S, så kan du lägga till det hos Agria nu för 400kr per år. Täcker kostnader upp till 8000kr. Jag fick precis användning för denna försäkringen själv och var glad jag hade tecknat den.

Vår 4-åriga hunds försäkring kostar 130kr/månad.

För er som tycker att man inte behöver djurförsäkring. Jag antar att ni aldrig haft ett djur hos veterinären ofta. Det kan bli SINNESSJUKT dyrt. Då skulle jag hellre rekommendera att skippa barnförsäkring, där är iaf allt subventionerat av staten.

Och för er som argumenterar att försäkringar är ett ”lagligt bedrägeri” vet jag inte vilken värld ni lever i? Jag har fått användning av diverse försäkringar dussintals gånger.

2 gillningar

Tack for ditt inlägg. Vill bara förtydliga att min kommentar om 50 kkr och avliva var: Om det hade kostat 50 kkr med försäkring hade det nog varit på fundera-på-avliva-nivå utan försäkring. För om 50 kkr är det du betalar med försäkring låter det som att totala notan var på minst 200 kkr.

Sen - triggervarning! - tycker jag ett annat perspektiv är intressant. Nämligen att studier på de mest effektiva välgörenhetsorganisationerna visar att ett människoliv räddas för runt 20 kkr skänkta. Ur det perspektivet är det rätt sjukt att vi är beredda att betala flera gånger så mycket pengar för att rädda våra husdjur. #effektivalturism Jag gör det själv så ingen kritik till andra, men jag är medveten om att det är 100% i affekt och inte särskilt rationellt.

1 gillning