Buffert och djurförsäkring!

Buffert och djurförsäkring!

För den som vet, vet.
Nu skriver jag som man talar.
Återstår och se hur det tas emot.

Skrev en fråga till dom fyra största försäkringsbolagen.
En Ja/Nej fråga.

Tillåter ni planerad vård inom EU?

Innebörden handlar om man kan göra en planerad operation på en veterinärklinik inom EU.
Och att deras djurförsäkring gäller på likadant sätt som i Sverige.

Bakgrunden är att en del som sysslar med hundsport och en del uppfödare vänder sig till Lettland.
För kostnaden är en tredjedel i jämförelse mot Svenska veterinärkliniker.

Svaren blev nej hos samtliga utom en.
Det var Agria som stötta fullt ut.

Båt 1000 kr med tillägg för djurhytt.
3 star djurvänligt hotell Riga 600 kr per natt.
Uppehälle.
Kombinera med semester.

Det som krävs är följande:

Att man har buffert och kan lägga ut.
Att fixa kvitto och journal på engelska.
Ersättning i efterhand.

Plus med detta är följande:

Det som kostar 150 000 hemma.
Kostar 50 000 Riga.

Inga försäkringar täcker vissa åkommor.
Endast lönsamt om kostnad hemma ligger över cirka 30 000.

Du kan ha en mindre billigare försäkring.
För ett riskbelopp på 30 000 är mer värt i Riga än hemma.
Samt den löpande månadskostnaden är minimal och du betalar betydligt mindre.

Minus med detta är följande:

Om akut inom 24 Tim och inte kan vänta en till två dygn.
Så blir ett riskbelopp 30 000 och buffert det enda alternativet.
Då blir det Sverige.

Summerar:

Här får man räkna själv och göra riskfördelning, samt riskbedömning.

Min är minst frigöra ett 5-siffrigt belopp.
Om min livskamrat lever någorlunda friskt liv.

Samt buffert har ytterligare än fördel.
Den täcker allt en försäkring inte täcker.
Och då förmodligen till en tredjedel och inte ocker priser.

Min buffert är 100 000 kr och Agria med 30 000 .

Mvh

1 gillning

Jag har också en “hundbuffert” utöver en försäkring. Dock inga planer på att åka utomlands, men kan inte se mig själv stå där med min hund och behöva avstå behandling för att jag inte har råd.

1 gillning

150.000 för en operation - vad skulle detta vara; operation av båda korsbanden tex? Eller vilken planerad operation tänker du kostar 150.000?

Jag har liknande upplägg som dig för min hund, en miniförsäkring på 30.000 och en buffert. Men skillnaden är att jag inte kommer operera/behandla min hund för större summor egentligen. Varför? Om hunden är så dålig att det kommer krävas vård för 100-150.000 så är det allt som oftast extremt dålig prognos och troligtvis inte i djurets bästa intresse att få behandling/operation.

(Jobbar själv inom veterinärvård)

5 gillningar

Instämmer i allt utom det du nämner i slutet.
Det handlar inte om man har råd eller inte.
Utan vill man ha en dyrare försäkring så skaffar man det och mindre buffert.

Min poäng är följande:

När någon säger att jag betala bara 14 000 och andra hälften tog försäkringen.
Så kan vi bara spekulera.

Va det efter 8 friska år där x betalat 700 kr per månad.
Tycker du fortfarande att x har betalat 14 000.

Försäkringsbolagen har vinstintresse och skulle inte existera annars.

Samma resonemang med borätter.
Hej jag gjorde 500 000 vinst.
Men du hör aldrig totalen under alla år som gått till avgifter till föreningen och räntor samt omkostnader.

Tycker du man ska blunda för sådant?

Mvh

Ja tycker du lyfter ett bra argument och kan inte komma på ett motargument.

Mvh

Det som alltid är svårast med husdjur är att våga ta det där till synes kalla, men oftast kloka, beslutet att det är dags att inte göra mer.

1 gillning

Instämmer helt.
Det sorgliga är alla historier om kliniker som sätter in alla resurser när dom vet att det som mest ger ytterligare ett år.

Till enorma summor.

Själv har jag haft turen att få vägledning när tiden var inne innan ens möte med veterinären.

Ställde upp och passa en kanin tax som hetta Svea.
Matte skulle jobba natt och kom inte nästa dag och hämta sin livskamrat.

Följande kväll ana man oråd och ringde polisen.
Dom fatta och åkte hem till henne.

Hon hade valt att lämna.
När polisen var hos mig visa dom en del av hennes avskedsbrev.

Där hennes sista önska var att jag tog hand om Svea.
Så blev jag med hund första gången.
6 lyckliga år tillsammans.

När hon skulle somna in underlätta tanken att hon skulle återförenas med matte.

Mvh

4 gillningar

Ska tilläggas att en kollega på jobbet med sin hund fick en kostnad på 90 000 pga av problematik med hundens mage.

En promenad bekantskap där fixa något med tassarna eller underbenen skulle kosta över 100 000 och valde veterinärklinik i annat EU land till en bråkdel av den kostnaden.

För att ge ett axplock.
Men visst den klinik du jobbar på kanske inte är någon av dom större aktörerna.

Men absolut inget av det jag förespråkar är taget ur tomma intet.
Det enda sättet jag kan närma mig ett motargument med det som sagt är att udda och mindre privata kliniker kan ligga 4000 kr lägre för ett rutin ingrepp än Anicura eller Evidensia.

Till och med djurskötare på Agrias app instämmer när man berättar att man åker på årliga kontroller med sin livskamrat och väljer bort Sverige.

Hundägare är allt från perfekta.
Ta bara mängden som borstar sin hunds tänder.
Kan ge enkelt 10 verkliga exempel.
Ålderdom och ockerpriser för fixa detta slarvande och misskötta förfarande.

Mvh

Tycker att det finns en del praktiska problem med upplägget. Ok om hunden behöver vård som är icke akut. Men får man ett akut läge vill man ju inte behöva ta sig till ett annat land med hunden.

30 000 räcker ingenstans idag, rekommenderar alla att höja till 60 000.

Förstår och håller med att 30 000 i Sverige täcker det enkla nödvändiga.
Håller med att det akuta inom 24 tim måste ske i Sverige.

Men höja månadskostanden till 60 000 är enlig min ringa uppfattning ett falskt behov som invidivden tillfredställer och kommer inte upprepa mig själv.
Men håller med att har man inte möjlighet till buffert så är det enda alternativet.

Men det framgår tydligt i texten ovan varför en sådan löpande kostnad är rena dumheterna.

MVH

Var och en gör förstås som den vill men blir ett djur inlagt några dagar för utredning drar det iväg rejält. Behövs dessutom en operation på det så blir det väldigt många tusenlappar, även om man har 60 000.

Har man inte haft ett djur under veterinärvård på ett gäng år är man kanske inte medveten om hur mycket kostnaderna har stigit. 30 000 är ingenting idag om ett djur blir inlagt. Och det är lätt hänt att en hund tex äter något olämpligt föremål. Jag skulle inte ta den risken.

2 gillningar

Det är svårt att bemöta anekdotiska kostnader så jag väljer bara att skriva lite kort: 90.000 är väldigt mycket pengar och begreppet “problematik med hundens mage” är ett väldigt löst begrepp. För att kunna förklara/jämföra priserna behöver man så mycket mer information än så. Men för 90.000:- bör hunden i alla fall fått förstaklassens djursjukvård - hoppas att hunden mår bra idag :slight_smile:

Det är inte alls konstigt att mindre privata kliniker kan ligga 4000:- lägre för ett rutiningrepp - Anicura och Evidensia bär nästan uteslutande bördan av att ha jouröppet, vilket i slutändan finansieras av alla mindre koncernanslutna kliniker. Personalkostnaden är väldigt hög för att kunna tillgodose kundernas önskan och djurens behov av akutsjukvård. Även om det är en lugn kväll som inte inbringar någon större vinst så måste personalen fortfarande ha betalt. Mindre kliniker har heller inte möjlighet till CT/MR, en maskin som kostar mer än 100 miljoner (nypris för den som finns/fanns i SUS i Lund var 175 miljoner när jag var där senast. Dom behöver bytas ut var femte år för då är dom omoderna! Många säljs begagnat utomlands och/eller till djursjukvården). Dessutom har allt material, alla mediciner och all utrustning ökat mycket i kostnad.

Jag håller med dig om att mycket av veterinärvården hade kunnat undvikas om hundägare hade varit mer rädda om sina djur, framför allt tänderna. Här är det viktigt att man går till en klinik som röntgar hela munnen för att upptäcka tandskador/tandsjukdomar. Och att man borstar tänderna! “Min hund äter och tuggar som han ska ändå” - ja, hunden har ett belöningscenter i hjärnan som reagerar positivt på tuggande/ätande, det kan dämpa smärtan något. Den kommer fortsätta att göra det tills den har extremt ont. Lycka då till att hitta en akut tandtid, många kliniker har månaderslånga väntetider. Då blir det ofta avlivning, vilket hade kunnat undvikas om man skötte hundens tänder från början. Och man hade besparat hunden lidande!

1 gillning

Förstår dig och ditt synsätt.
Och trevligt att vi kan vara överens om vissa delar.
Såsom hur och på vilket sätt det slarvas med djurhälsan.

Och förstår att du tycker att vissa av mina exempel är vaga.
Men det är med ärligt uppsåt och inte för att dupera.
Utan ibland minns man inte alla omständigheter, eftersom det inte är saker som hänt i närtid.

Men brukar lyfta fram sånt jag tycker är beaktansvärt.
Och en annan hundägare i området jobbar på SVT.
Hon tycke det var mycket intressant rörande detta jag lyft fram.
Och fört det på tal för sin chef, så nu kan man ju bara hoppas.

MVH

Jag förstår absolut att du inte kan minnas omständigheter gällande andras sjuka djur :slight_smile: Men för mig som arbetar delvis med fakturahantering, debitering och frågeställningar gällande prissättning i veterinärvården så blir det svårt att inte se på det med arbetsglasögonen på :slight_smile: Intressant ämne om inte annat! :grinning: