Här är det vanligast att få hål. Dessa hål är dessutom svårast att diagnostisera och störst risk att olika tandläkare tycker olika.
Tja, jag kan relatera mina erfarenheter. Och kort sagt kan jag inte rekommendera en enda människa att gå till Folktandvården.
När jag växte upp var jag hänvisad till folktandvården. Några exempel:
A) Jag ligger i stolen med div metallskrot fastskruvat och dom bökar med en tand. Sedan går bara all ut ur rummet och är borta en halvtimme eller så. När första som kommer in i rummet säger hon “oj, ligger du kvar här”.
Sedan kommer den kvinnliga tandläkaren och plockar bort metallskrotet och putsar till och jag får gå. Alla som på något sätt tror att hon på något sätt skulle be om förlåtelse för sin försumlighet, får ju ställa sig i skamvrån. En halvtimme iaf. Gärna med något metallskrot att bita i som gör ont i tandköttet.
B) En kvinna slet och bände i munnen och gormade om att jag skulle gapa mer. Men det gick ju inte. När vi var färdiga fortsatte hon att gorma. Och jag förklarade att jag gapade så mycket som det gick. Det bet inte utan hon fortsatte att gorma över hur svårt det blev när jag gapade så lite.
Bara för att nämna ett par. Har många fler på lager.
En sak att fråga sig hade dessa två kvinnliga tandläkare haft kvar några kunder om de hade en egen praktik?
Alla som bytt till dom hade nog bytt därifrån tämligen omgående. Har man tagit sig förbi tröskeln att byta så är steget att byta igen inte så stort. Folktandvården är den enda arbetsgivare dom kan vara hos. Och därmed så lär de flesta inse varför skillnaden är så stor.
Folktandvården har inte något sådant problem. Dom kan behandla folk hur illa som helst och iaf barn och ungdom kommer tillbaka igen.
När man växer upp med detta förstår man inte att detta är en katastrof utan tror att det är så här.
Och är man dessutom uppvuxen i en kommunistisk landsända där det knappt finns privata företag, och där konkurrens inte nämns, utan allmänna uppfattningen är att allt skall vara offentlig (som i Nordkorea) då finns inte tanken på att byta heller.
För min del kom det när jag bytte bostadsort. Och då hamnade jag hos en privat tandläkare. Och märkte hur mycket bättre det kunde vara att gå till tandläkaren.
En tanke jag hade var att det kanske var just han som var bättre. Men när han gick i pension och jag fick andra så var dom lika bra.
Min nuvarande (privata) tandläkare, kallar mig på kontroll vartannat år, i stället för varje år som är det normala. Motivet är att för patienter som har bra munhygien så är det onödigt att komma varje år. (Men de konspiratoriska som menar att privata tandläkare försöker klå patienterna på pengar så är det nog för att tjäna mer på mig som jag kallas hälften så ofta).
Har en vän som jobbade på Folktandvården för flera år sedan och då hade personen en årlig budget som skulle dras in. Dvs det var budgeter hur mycket alla patienter skulle betala en viss sammanlagd summa. Så ja, de måste sälja in sina tjänster utan att fula sig för mycket.
Nej, en tandläkare som jobbar inom Folktandvården har inget incitament att göra onödig behandling. Särskilt inte om du har ett Frisktandvårdsavtal då behandlingstiden som tandläkaren spenderar för att hjälpa dig enbart är en kostnad för kliniken. Det utgår inte någon provisions- eller prestationsbaserad ersättning utan samtliga anställda har fast månadslön inom den offentliga tandvården.
Däremot gör olika behandlare olika bedömningar. Och olika behandlare är olika skickliga avseende det faktiskt arbetet men även på att kommunicera med patienterna.
Du som patient har alltid rätt att få veta hur det ser ut, vilka alternativ som finns, vilka risker som finns, vad prognosen är, vad kostnaden är samt vad behandlaren rekommenderar. Du har också möjligheten att träffa en annan behandlare för att få en second opinion. Du har också möjligheten att helt byta behandlare om så önskas.
I ditt fall bedömer jag det högst osannolikt att tandläkaren av någon outgrundlig anledning skulle föreslå att laga ett hål som inte finns. Sannolikt fanns det en rimlig orsak till varför man bedömde att en lagning behövde göras på den aktuella tanden.
Det där stämmer ju inte. Det varierar per landsting om tandläkarna i Folktandvården har bonus och prestationsbaserad ersättning eller inte. Se tidigare inlägg ovan och citat i dem från artikeln i Expressen.
Eller menar du att innehållet i den artikeln inte stämmer?
För region Värmland säger artikeln inte att det är prestationsbaserad bonus på individnivå. Men det står så här:
Bland annat ger Värmland ett lönepåslag till tandläkarna om verksamheten går med vinst
Men stämmer inte det heller alltså? Verkar ju konstigt om de skulle hitta på det hela bara. Artikeln är dock från 2016, så det kanske har ändrats sedan dess?
Notera sedan också att bara för att en region inte har bonus eller prestationsbaserade system inom Folktandvården så betyder det ju inte att det är likadant överallt. Utan det varierar per landsting / region. Som det står i artikeln:
Samtidigt avslöjar “Kalla fakta” att flera landsting har hemliga belöningssystem för tandläkarna om de når upp till vissa vinstmål.