Vad rekommenderar ni för typ av tandläkare - privat eller folktandvården? Båda drivs väl av vinstintresse, men vill gärna välja en tandläkare som inte föreslår att åtgärda problem som kanske inte behöver åtgärdas.
Jag skulle höra mig för bland vänner och bekanta för rekommendationer. Häromkring är det svårt att få tider stundtals hos Folktandvården på grund av uppskjuten vård under pandemin.
Är det någon skillnad förutom vem som är huvudman? Det finansieras ju gemensamt via våra regioner, eller tänker du på någon sorts privat klinik som står helt utanför systemet?
Nej det är nog ingen skillnad. Det finansieras ju delvis ev regionerna men inte är det gratis att gå till tandläkaren inte. Därför är främsta intresset för min del att få en undersökning där tandläkaren inte ”letar fel” som behöver åtgärdas och kostar mig extra. 
Jag skulle säga att folktandvården inte drivs till lika stor del av vinstintresse. Detta är den bild jag fått av släktingar som jobbat med tandvård i många år. Det betyder dock inte att det inte finns seriösa privattandläkare.
Oh ja. Personlig anekdot:
Folktandvården är extremt överbelastad (av skäl som vi inte behöver gå in på i detalj för att undvika politik och huvudfrågeställningen), och det är oerhört svårt att få tid. Det går inte att ha några önskemål om tid utan du blir tilldelad en tid. Tanten som svarar i telefon, de få gånger det inte är telefonsvarare, är oerhört less på sitt jobb.
Om tiden inte fungerar kan du lämna återbud, men då får du vänta i över en månad på nästa tid, som också den inte går att ha några önskemål, repeat. Efter att det varje år tagit ca ett halvår extra att få en tid som antingen är på morgonen eller på eftermiddagen, så att inte hela dagen går åt, så bestämde jag mig att prova privat.
Här möts man av en trevlig ung och serviceminded person i telefon. Det går utmärkt att välja tid. Jag får tid inom en vecka. Efterföljande år blir jag kallad både över SMS, e-post, och brev. Där står det antecknat att de valde samma dag i veckan och tid som förra året, och hoppades att det skulle passa. Om inte var det bara att ringa och boka om. typ 150kr dyrare än folktandvården per besök. Lätt värt.
Mina erfarenheter: Bytte från privat tandläkare till Folktandvården därför att den privata gjorde allting på extremt kort tid och hade knappt tid att svara på frågor. Ville uppenbart tjäna mer pengar genom att ha alldeles för många patienter per dag. Så är det säkerligen inte överallt, testa och se vad du hittar. Har dock också hört om andra som haft märkliga upplevelser vid privat tandläkarmottagning, ibland kan vinstintresset uppenbarligen ställa till det…