Jag har en liten fråga. Vet ni om det finns något sett att investera i att bitcoin ska gå ner långsiktigt?(15år) helst utan hävstångseffekt.
Vill heller inte kunna förlora mer än insättningsvärdet, så jag antar att CFDer är uteslutet? Ingen expert på området alls men bara läste lite kort om det. Someone?
Bara för att nämna så finns de ett krångligt sätt med många steg och utan garantier, använda “dappar” på ethereum, t.ex. app.aave.com eller app.compound.finance. Här kan du låna BTC mot att låsa upp dollar eller annat som garanti.
Sedan säljer du dessa BTC och köper tillbaka dom vid senare tillfälle.
Tveksam till att jag skulle vilja ha en sån position i 15 år dock och de kräver att du låser upp mer värde i dollar än de du lånar i btc. Men ett användingsområde för “krypto” kan alltså vara för att gå kort i detsamma
Du kanske kan skapa ditt eget certifikat så att säga?
Dvs du köper bitcoin och lånar dollar eller euro med BTC som säkerhet. Det fiat-baserade instrumentet du får kan du sen investera i något som förhoppningsvis ökar i värde snabbare än den garanterade minskningen av köpkraft som är inbyggd i fiat-valutan du gick long i.
En snabb sökning gav tex https://fuji.money som använder Liquid sidechain för att låna någon sorts usd stablecoin.
Vill poängtera att jag inte har någon som helst vana av sånt här, do your own research. Det känns väldigt riskfyllt att handla med derivat, speciellt på lång sikt, och mot bitcoin som historiskt har ökat i värde mot alla fiat-valutor.
Ahh, intressant idé, ryser lite av riskerna med det bara😅 jag hittade faktiskt ett certifikat tillslut som jag hade lyckats missa, Valour Short Bitcoin, som jag också har köpt.
Edit: jag håller med om det du säger om riskerna, det jag gör är typ emot alla råd: hålla certifikat lång tid i en valuta som ingen kan analysera eller veta något om.
Oavsett om du har rätt eller fel om bitcoin går upp eller inte;
Utifrån vad du säger så låter det som att du har väldigt låg kunskap om det underliggande instrumentet (Bitcoin) om du fått för dig att det är svårare att analysera eller i övrigt veta någonting om det. Några exempel du borde stött på om du lagt 15 minuters research inför din positionering:
Källkoden är open source, den monetära “policyn” är fastställd och kan inte ändras av någon entitet.
Blockkedjan med samtliga transaktioner ligger öppen och kan analyseras av vem som helst.
Verktyg och dokumentation finns fritt tillgängligt.
Edit: håll gärna tråden uppdaterad med information om hur det går med tiden
Jag vet om dom sakerna. Bitcoin/kryptos är relativt nytt fenomen = ingen vet hur människors attityd till det kommer att vara i framtiden eller hur praktiskt det kommer att vara.
Fick upp denna tråd i min “remind me”-kalender. Så, ett år sen köpte du ett Short-cert Har du det kvar? Vad är status? Bitcoin är just nu upp ca 47% sen 1 år tillbaka.