Går ej börja hos Lysa

Hej, jag har lyssnat till avsnitt 99 och är taggad på att komma igång men på Lysas sida kommer jag inte vidare då de rekommenderar mig att bara ha sparkonto i banken ? Jag har inget lättillgängligt kapital (bara bundet pensionssparande och barnens långtidssparande) men syftet nu var ju att börja spara så det kanske inte är så konstigt. Men ni säger i avsnittet att man kan ha alla hinkar hos Lysa, men det går ju uppenbarligen inte då om man startar på noll? Moment 22? Eller vad missar jag?

Ja man bör ha ett buffertsparande på banken via sparkonto först. 1-3 månader utgifter.

Jepp, första steget är att ha en liten buffert. Att gå från att aldrig ta korta lån till att hålla löpande utgifter kort. (missförstå mig inte, rätt använt är kreditkort i långa loppet guld värt pga olika cashback, men det får aldrig bli så att man typ sparkar bollen framför sig)

Bor du i hyresrätt? Då kan du ha mindre buffert. Du har barn, tyvärr större buffert. Är ni två st som jobbar? Säkra jobb utan risk att bli sparkade, destu mindre buffert.

Är du singel, med barn och arbetar i osäker bransch (dvs du inte hittar nytt jobb direkt om du skulle säga upp dig idag) och bor i belånad bostad så skulle jag föreslå ett års utgifter på konto.

Därefter kan man spekulera med pengar. (skadar dock aldrig att tex slopa utekaffet och ta de pengarna och köpa fonder / aktier för)

Varför inte börja med båda sparformerna? Aktier i liten skala, det tar lång tid att förstå den världen, börja gärna med investmentbolag och kanske någon globalfond, småbolag fonder är också ganska kul, de svänger rejält. Jag använder mest Avanza och har både buffert sparande och ISK- konton där.

Nu är det ju en “rekommendation” från Lysa baserad på dina uppgifter. Jag fick samma svar först men valde sen att starta 3 konton på Lysa ändå, en försiktig variant med mest fonder, en med 60% aktier och en långsiktig med 100% aktier.

Totalt sätt är Lysa dock en liten del av mina investeringar. Sprider riskerna och har bl.a. konton hos Savr, Lendify och en bostadsrätt där jag amorterar på lånet.

Tänkte också börja spara i Lysa, men inte månad spara, utan handla lite då och då, när det blir pengar över, funkar inte det,