Hej
Jag har fått pengar av mina föräldrar, (arv)
En del av dem vill jag ge mina barn inom en 5-10 årsperiod.
Tanken är att de ska placeras i en billig globalfond och förhoppningsvis växa till sig.
Ska jag öppna 2 st isk konto eller KF på ex Avanza eller Nordnet
Eller köra Lysa?
I deras namn eller mitt?
Båda barnen är över 18 år.
Bäst är kanske 2 st Isk i mitt namn?
Vilken globalfond? Lf global, Avanza global, Dnb global indeks eller Nordnet global index?
Finns också en ny
Handelsbanken dev markets index crireria?
Alla är billiga, kanske inte spelar så stor roll vilken av dem jag väljer?
Kör ett konto i ditt namn på lysa för barnen gemensamt. Är det i deras namn har de direkt tillgång till pengarna i och med att de är myndiga. De skulle även bli tvingade att betala skatten på det under tiden då du säger till dem att inte använda pengarna. Detta gäller även om de är omyndiga för man vet inte hur människor utvecklas eller vilka vänner de har om 10 år.
Använda endast ett konto så utvecklingen inte blir annorlunda. Blir konstig stämning annars om den ena får mer än den andra om 10 år bara för att du råkade sätta en annan aktie/ränte fördelning eller liknande.