Jag har själv tänkt liknande och tror att det finns en marknad för det. Det kanske inte är så lätt att sälja in konceptet eftersom det inte är lika vanligt fenomen som tränings-PT men jag ser många likheter!
- Absolut! Precis som folkhälsan är viktig så är privatekonomi viktig. Jag ser definitivt värde i en sådan tjänst… och jag tror det finns en marknad för den.
- Som kund skulle jag förstås vilja få ROI. En “expert” som hjälper mig reda ut min privatekonomi som gör att jag känner att jag får mer koll på min ekonomi, lärt mig några nya ord (balansräkning?), tips på konkreta åtgärder jag skulle kunna vidta för att optimera utgifter… och det kanske viktigaste att någon annan än en bankanställd får insyn i min ekonomi och kan ge mig en klapp på axeln.
- Praktiskt skulle jag tipsa dig att öva på andra studenter, kanske utanför ditt eget ämnesområde. Där tror jag det finns en större öppenhet (och enklare ekonomier) än ute i samhället i stort. Juridiskt har jag ingen aning om vilka gränser som finns.
Din affärsidé låter just nu begränsad till att hjälpa en person (eller ett hushåll) hålla nere sina utgifter. Men det finns inget utrymme för varför. Eller annorlunda uttryckt vad är målsättningen?
Jag tror att de flesta som går till en tränings-PT för att gå ner i vikt i stor utsträckning lyckas på kort sikt och misslyckas på lång sikt. Om det inte finns ett tydligt mål/WHY. Jag tror att en riktigt bra tränings-PT går längre än att se till att kunden genomför träningsprogrammet… jag tror att den hjälper kunden hitta sitt WHY (eller realisera det genom att accountability partner, peppa & allt annat den är för kunden).
Annars är ju risken att du/din produkt/tjänst alltid säger det finns mer utgiftsoptimeringsutrymme men kunden hoppar av vid nästa station och snart är effekten av insatsen borta.
Men visst… utgiftskontroll & gamifiering kanske är enklast att paketera och riskfritt att sälja