Jag har i nuläget en KF i Avanza till förmån för min snart tvååriga dotter. Jag lyssnade på poddar och köpte enligt globala barnfåtöljen för 1,5 år sedan förutom delen som skulle in på sparkonto då jag inte blev klok på vilket sparkonto. Tänkte jag skulle läsa på och sätta mig in i vilket som var det bästa. 1,5 år senare har jag fortfarande inte gjort det, jag har inte ombalanserat heller plus att jag har nästan 10000 kr som ligger och väntar på insättning men jag har blivit handlingförlamad helt enkelt. Jag vill läsa på för att göra det bästa både för min dotter och för två bonusbarn också men jag har helt enkelt inte tid. Med vår familjs specifika uppsättning och utmaningar är varje dag en kamp för överlevnad i nuläget och jag har varken tid eller ork att läsa på så mycket som jag vill så nu ber jag om hjälp med snabba svar. Pengarna kan inte ligga kvar sådär vind för våg.
Jag vill ha KF helst och vad jag förstår så finns inte det i fondrobot variant. Om jag ska fortsätta med globala barnportföljen, var får jag tag på Excel sheetet för ombalansering? Och framför allt, är det fortfarande samma fonder man bör investera i? Jag har lyssnat på poddarna jag hittar om just barnsparande men det mesta är ganska gammalt och jag känner inte att jag får svar på mina frågor.
Och om jag vill ha ett lättare alternativ, finns det någon annat sätt att investera i en fond som är riktigt heltäckande som jag skulle kunna lägga hela summan i och känna mig trygg med? Då menar jag om jag väljer att ha KF. Eller är det en dum idé då jag blir utan buffrar i form av räntepapper, guld och sparkonto i så fall. Och om jag ska investera enligt globala barnportföljen, vilket sparkonto är bäst? För långtida sparande då. Och jag har väl förstått det rätt att om jag kör enligt globala barnportföljen så hamnar det som ska in på sparkonto på ett annat konto helt och hållet? Det var där jag fastnade först och aldrig kom vidare.
Säkert en del dumma frågor men har ingen att bolla tankarna med och tacksam för all input och info jag kan få ![]()