Hej, jag planerar att börja spara och månadsspara i fonder till min son. Jag har en lång sparhorisont på ca 20+ år och är villig att ta högre risk utan räntefonder etc. Vad tycker ni om fördelningen nedan? Borde jag minska avanza global och kanske köpa en europafond? Eller ska jag låta det vara som det är? Har jag tillräckligt investerat i Sverige? Kan jag förbättra något överlag? Tack så mycket – vill tillägga att jag är nybörjare inom området.
45 % Avanza Global
10% AMF Småbolag Sverige
10% Spiltan Aktiefond
10% Emerging Markets
15 % Länsförsäkringar USA
10 % Handelsbanken Globala Småbolag
Eller bör jag ta bort 10% av avanza global och lägga in 10% i en räntefond? Vilken då i så fall? Frågan är om det är värt att köra 90/10 istället för 100/0.