Fördelning av fonder

Hej, skulle gärna vilja veta vad ni tycker om min fondportfölj. Jag tänker spara i ca 30 år och kan ta högre risk. Är fördelningen bra – kan jag göra något bättre?

 
25 % Avanza Global
20 % Avanza Europa
15 % Handelsbanken Globala Småbolag
10% Swedbank Asien
10% AMF Småbolag
10% Spiltan Aktiefond / SPP Sverige
 

Tack på förhand.

Menade 35% avanza global.

 

är du medveten om att din portfölj består av typ 47% Sverige och Europa? det behöver inte vara fel…

en helt marknadsneutral viktning så ligger Europa ink. sverige på 20%

förlåt, blir t.o.m. 50%

A global = 20% europa

HB global små = 20% europa

Som du säger, det behöver inte vara fel att lägga mer vikt på EU jämfört med USA. Vilka regioner som presterar bra ifrån sig brukar gå i cykler. https://www.mymoneyblog.com/wordpress/wp-content/uploads/2017/11/us_intl_cycle-720x268.gif

Senaste årtiondet har USA överpresterat jämfört med resten av världen, och det kan ju peka på att det kommer vända. Ingen kan veta när dock så man får göra sin egna bedömning

Okej, tack för svaret. Hur gör jag då portföljen mer marknadsneutral? Borde jag minska Europa och lägga mer vikt på USA?