Globalfond - Valutarisk?

Hej alla småsparare!

Jag har en fundering kring mitt sparande som jag hoppas att ni kan svara på.

Sparar idag 100% i SPP aktiefond Global då det är den bredaste globalindexfonden inkl Asien & Tillväxtmarknader.

Jag vet att många andra av er härinne är inne på samma spår med 100% globalfonder.

Hur reflekterar ni kring valutariskerna? Stärks den historiskt lågt värderade kronan mot dollarn och euron så sjunker värdet på ens innehav?

Dags att dra ned på valutarisken genom att addera lite Sverige eller vad säger ni?

Valuta"risk" är samtidigt en valuta"chans". Det jämnar historiskt sett ut sig med tiden. Inget att oroa sig över.

Dessutom: Att ha mer Sverigefonder för att minska “risken” kommer troligtvis inte hjälpa jämna ut några odds - Sverige är ett exportland så vi kommer fortfarande vara beroende av vad som händer i utlandet (läs: USA).

Risken är att någon aktör tar ut en för hög valutaväxlingsavgift när man köper tillgångar i andra valutor och därmed mjölkar fonden på pengar utan att det märks.

Alla större valutahandlare har stenkoll på valutakurserna. Att någon aktör skulle ta ut ett överpris “utan att det märks” är extremt osannolikt.

Ok. Det finns kanske någon liten nystartad fond som kan klanta sig, men vad gäller aktörer som Avanza, Robur mm kan du vara lugn.