Vi har idag 100% av vårt innehav utanför premie- och tjänstepensionen i Storebrand Global All Countries. Supersmidigt och vi slipper ombalansering.
Idag hittade jag två intressanta fonder hos SEB som gjorde att jag började tveka på nuvarande strategi:
SEB USA valutasäkrad 0,36%
SEB Europa valutasäkrad 0,38%
Det skulle vara ganska enkelt att byta ut nuvarande globalfond mot en mix runt
65% USA valutasäkrad
15% Europa valutasäkrad
15% Emerging ej valutasäkrad
5% Japan ej valutasäkrad
Effekten blir en global portfölj där större delen är säkrad till SEK till vad som verkar vara en okej avgift. En fegisvariant hade varit 50% Global och 50% valutasäkrad portfölj för överlapp och minskad utsatthet för kronkursen .
När jag läst diskussionerna här i forumet upplever jag att många beskriver att valutasäkring är något extremt dyrt men med de här avgifterna känns det billigt. Nära 100% av våra utgifter är idag i SEK och lär troligtvis förbli på denna nivå. Samtidigt känns det lite läskigt att endast hålla SEK i portföljen.
Hur hade ni resonerat? Har någon erfarenhet av SEB:s valutasäkring?
Intressant tanke. Vet att @captorfonder varit inne på det här. Jag upplever det dock farligt nära spekulation och att ha en åsikt om marknadens riktning och om man ändå ska spela det spelet, då kan man ju köra på de instrumenten istället.
När jag pratat med flera finansiella rådgivare i avsnittet nedan, så var ju deras entydiga rekommendation att:
Över tid spelar valutan ingen roll, det är bara brus.
Vilket problem försöker jag lösa och vilka avgränsningar / förutsättningar är viktiga för just mig?
Dvs. det kan vara motiverat av någon anledning som är viktig för dig, som motiverar ett avsteg från t.ex. det oddsen säger för att det t.ex. ger en bättre nattsömn.
Intressant. Men bara för att man blir av med valutarisk så betyder de inte att matpriserna kommer vara konstanta. Inflationen går upp ändå om kronan blir svagare, du missar valutavinsten samtidigt som priser stiger.
Tänker att de är bättre att skippa betala extra avgift för detta eftersom ingen vet åt vilket håll valutor pekar. Bättre med blandad exponering mot dollar och euro än 100% kronor skulle jag tycka.
Tack! Kul att äntligen ha en användare efter alla år av läsande.
Jag har läst det mesta som går att hitta här om valutasäkring och de flesta är rörande överens om att på lång sikt jämnar det ut sig. Problemet är att lång sikt för valutor är betydligt längre än för aktier och en sådan cykel skulle kunna pågår fram till pensionen. Pengarna vi sparar är till för att kunna användas samtidigt som vi sparar till äldre dagar.
I slutändan kommer det här troligtvis landa i, precis som du säger, vad kommer jag sova bästa med eller vilken lösning jag kommer pilla minst i. Det var just därför jag övergav Avanza/Nordnet och la allt i ett globalt index- det fanns för mycket optimering att göra att jag var där för ofta och finjusterade.
I det här fallet betalar jag endast någon punkt extra så det är nästan ingen ökad kostnad.
Scenariot att kronan blir starkare samtidigt som inflationen stiger finns också. Eller bara att riksbanken får för sig något. Det kan gå lite hur som helst. En mix av valutasäkring/utlandsvalutor skulle kunna minska skadan men också minska eventuella valutavinster så att det bara är den underliggande tillgångens värdeförändring som spelar någon roll.
Jag har till hälften låst bolån och hälften rörligt, vilket har varigt rejält gynsamt. Varför lägga allt i samma hatt tänker jag just nu. Men tankeverksamheten är inte klar.