Från ett dödsbo finns det ett antal guldsmycken som värderades till cirka 100.000 kr i augusti 2024. Nu har guldpriset stigit och det ska göras en ny värdering. Dödsbodelägarna får välja om de vill ärva några smycken, eller inte. Om ingen väljer smycken eller om det blir över smycken när alla valt, så säljs de externt innan arvsskiftet och pengarna sätts in till dödsboet. De smycken som ärvs åsätts dagens guldvärde till de personerna i arvsskiftet. Bortsett från affektionsvärdet, som kan vara viktigt, är det en bra idé ekonomiskt att “köpa guld” för en del av sitt arv? Det finns kontanter i dödsboet hur som helst (mångdubbelt mer kontanter än vad det finns guld).
Skulle du ha köpt dessa smycken begagnat om du fick kontanter i arv ?
Menar du när man väl fått sin del av arvet och då köpa guld? Den frågan blir ju den vanliga om man ska investera i fysiskt guld.
Om du menar ett i dödsboet använda de tillgångar som finns och köpa guld för så är jag kritiskt till om det ens skulle vara tillåtet.
Jag skulle hålla mig borta. Smycken har andra värden än bara guldvikten som är svåra (för mig) att bedömma eller eventuellt sälja.
Nej, och det är inte heller frågan för någon sådan möjlighet fanns inte. Frågan är om arvtagaren ska välja lite guld istället för allt i cash.
Nej frågan är välja lite guld + cash istället för allt i cash.
Mitt råd är: Välj guld om det har ett affektionsvärde för dig i andra fall välj att få ut arvet som cash.