Jag har lyssnat på ert avsnitt med Eric Strand, och skulle vilja hitta ett alternativ där jag försäkrar mig en del mot börstappet som sker nu. Jag har 3 olika konton där jag sparar hos Lysa.
Hur gör jag rent praktiskt om jag ex vill köpa guld/silver om ca 10 % av mina tillgångar? Jag är kund hos Avanza.
Erics nya fond Silverbullet har en väldigt hög risk, kanske köpa några procent i den och i någon annan som har mindre risk? Kan jag investera i Silverbullet via Avanza?
Jag satte in 150 000 kr på Lysa, 50/50 fördelning, och ska ev använda pengarna att betala ner huslån om 5 år, är det ide´att fördela om risken, mer räntor? Investeringen har gått ner ca 5000 kr just nu.
På Avanza kan du handla “GULD AVA” och “SILVER S”. Bägge är syntetiska certifikat, dvs inte uppbackade av fysisk guld eller silver.
Personligen tror jag inte värst mycket på silver.
Senaste åren har ju inte varit så imponerande, i motsats till guld. I skrivande stund ganska precis ±0% på både 5 och 10 år. Det gick bra runt 2011/2012 men sen dess rätt dåligt.
Jag vet inte om det beror på spekulationshandel eller dålig efterfrågan från industrin. Men vem vet, det kanske tar fart igen?