Hälsovårdsfond i portföljen - någon som har t.ex. DNB Health Care?

Någon som äger DNB Health Care S?

Tycker fonden ser väldigt fin ut och funderar att krydda portföljen lite med just den här fonden.

Pris 1.02% på Levler

Äger den inte men här här en hälsovårdsfond som är mycket billigare :slight_smile:

2 gillningar

Fonderna skiljer sig en hel del då den du skriver om enbart investerar i hälsobolag från Sverige.

Jag tror att även att avanza har en egen.

Blir nyfiken på resonemanget bakom att välja den till portföljen. :slight_smile:

Varför tycker du att den fonden ser väldigt fin ut? Den finns i alla fall på SAVR för 0,80% avgift. Men du får hälsovård även om du köper en vanlig indexfond, fast då får du det enligt marknadsvikt.

1 gillning

Hälsosektorn har en stabil grund med en ständigt ökande efterfrågan, särskilt med tanke på den växande befolkningen och ökningen av välfärdssjukdomar. Denna underliggande trend antyder långsiktig potential.

1 gillning

Jag har mer hälsovård i portföljen än de flesta, främst AstraZeneca och NovoNordisk.

Förra veckan köpte jag en mindre mängd i americanskt hälsoindex:
iShares S&P 500 Health Care Sector UCITS ETF USD (Acc) (QDVG)

Eller ta DNB fonden i PPM till 0.39%, typ 10-15% resten AP7? Jag flyttade en lekhinks-fond dit på 10% till nästan 4 ggr lägre avgift.

Sneglade också på lite hälsovård tidigare men insåg att jag tyckte de var för dyra och mycket finns väl i indexfonderna redan. Skulle jag ta en dyrare nischad fond hade jag lagt den som PPM om den finns där, bara att söka.