Handelsbanken eller Lysa

Hej!

Jag & min man hade som avsikt att stoppa vårt sparande hos Handelsbanken för att spara på Lysa istället.

Banken bad oss tänka om och bjöd in till möte.
Banken hintade om att vi kommer få bättre ränta när vi ska ansöka om bostadslån nästa år.
Vi ska träffas i veckan och då diskutera vad de kan erbjuda oss.

I nuläget har vi månadssparat vardera 500kr på Isk till pension, samt 200kr åt vardera barn. (2 st)

Vi har inga lån i nuläget då vi nyss sålt vårt hus. Vi har drygt 550. 000 kr på ett vanligt konto på Handelsbanken som ska användas till huslån nästa år och 100.000kr som buffert - även det på Handelsbanken.

Min fråga nu:
Tror ni Handelsbanken kan matcha samma tjänst som vi får av Lysa?
Ska vi vara trogna kunder i hopp om att få en bättre boränta nästa år?
Kan vi förvänta oss ränta på de 550.000kr som ska stå i över ett år? Eller bättre att ta det till en annan bank?
Andra bra tips inför mötet!

Tusen tack på förhand!:blush::cherry_blossom:

Finns bra fondutbud och ni kan bygga en liknande portfölj själva, men inte lika automatiskt som Lysa.

Nej, konkurrensutsätt dom

Nej, storbankerna ger ingen ränta. Bäst att byta till nischbank med insättningsgaranti. Jämför på tex Compricer

2 gillningar

Ert förhandlingsläge är ju jämförbart oavsett om ni har pengarna på HB när ni söker lån, eller om ni har dem på Lysa eller annan bank med högre ränta. Antingen lovar ni att flytta tillbaka ert kapital till HB om dom ger er en fin ränta, eller att ni inte flyttar ut ert kapital. Men såklart: om de mot förmodan kan lova er en specificerad fast ränta för 2023 redan nu, och ge er skriftligt på det, så kan ni bjuda dem på att ni behåller sparandet där – men det tror jag inte banken vill lova.

Så frågan är bara var ni får bäst valuta för pengarna just nu. :slight_smile:

3 gillningar

Nej, absolut inte. Antingen får ni ett bra erbjudande nu med en gång eller så byter ni till det som är bra just nu.

2 gillningar

Hur ser nuvarande portfölj ut hos Handelsbanken? Inget fel alls att ha sitt fondsparande hos Handelsbanken. Du får t.ex. tillgång till Sveriges billigaste globalfond “Länsförsäkringar Global indexnära”, och en av de allra bästa Sverigefonderna “SEB Sverige indexnära”.

Här kan du se hur man bygger en egen aktieportfölj som liknar Lysas [Motsvarande LYSA- och basportföljen hos storbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna]. Avgiften blir likadan som hos Lysa.

Att banken “hintar” om något är inte värt nånting i mina ögon. Vill de ge er rabatt får de väl redan nu skriftligt berätta hur mycket rabatt från listräntan ni kan få nästa år. Då får ni en siffra ni kan jämföra mot andra banker.

Vad menar du med ränta på pengar i ISK?
Om det är ett ISK får man ingen ränta. Om det är ett sparkonto ger Handelsbanken 0%, men det finns många andra banker som ger mer. I vårt hushåll använder vi Klarna.

Ingen bank kan lova er bra ränta nästa år. Speciellt inte nu när räntorna potentiellt kan sticka iväg väldigt mycket. Det här låter som BS säljsnack.

Jo det kan man väl, i termer om rabatt i ett visst antal punkter från listpris eller motsvarande. Men jag skulle alltid kolla runt med andra banker som Landshypotek, SBAB etc. och inte gå på snacket från SHB i detta fall.

De vill låsa in kunderna med löften i förhoppning om att man inte byter bank. När en tid har gått är rabatten borta och “vi har direktiv från ledningen att vi inte har någon möjlighet att gå lägre” (än skiträntan man får vid nästa förhandling). Jag har. hoppat runt mellan lite olika banker vid ränteförhandlingar. Bankbyte ger oftast “välkomstrabatt”. Den får man inte behålla. Vill man ha bra ränta ska man vara otrogen (eller ha en partner som jobbar på bank, riktigt brutala rabatter får de anställda).

2,5% enheter dras bort på bankens listränta sen är det skatt på det. Lägst möjlig ränta 0,5% + skatt

Tack för svar.
Anledningen till att vi vill ha Lysa är bland annat att vi ännu inte har den kunskapen eller intresse av att bygga eget sparande själv. Samt av att allt positivt jag hör och läser om Lysa.

Ursäkta om svaren handlar här och inte till vart och en som svarat. Är fortfarande ny här.
Men tack till er som tagit er tid att svara.
Känns som att vi har lite mer kött på benen inför mötet.

1 gillning

Ett råd.
OM ni väljer att ha fondsparandet på Handelsbanken. Sätt ihop det själv och lyssna inte på bankens säljare ("rådgivare ").

4 gillningar