Jag har nyligen öppnat ett pensionssparande på Handelsbanken med en avgift på 0,54 %. Har läst på lite mer och förstår att bästa är att ha en så bred aktieexponering som möjligt; alltså att hållbara investeringar (ESG) inte lönar sig ekonomiskt. Först nu läser jag i fondfaktabladet att det är ESG-styrt.
“De aktieindex som är styrande för aktieexponeringen är Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned Nordic Index (50%) och Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned Global Markets (50%).” källa: https://repository.modelity.com/SHB/reports/kid/ISIN_SE0011308014_sv_SE_last.pdf
Vad tycker ni? Borde jag byta? Tacksam för all input jag kan få
Handelsbanken Pension 80 är en blandfond som automatiskt och successivt växlar över fördelningen från aktier till räntor när pension närmar sig och under pension. Detta för att minska på risken.
Är denna funktion viktig för dig eller kan du tänka dig att vid behov göra detta själv när det väl är dags?
Om det är det sistnämnda, kan en positiv effekt av ett fondbyte också vara en halvering av fondavgiften. En global aktieindexfond som ofta rekommenderas på forumet är DNB Global Indeks. Den har en total avgift på 0,21 % och är en av de globala indexfonder som utesluter minst antal innehav av ESG-skäl. Fonden ska finnas på Handelsbanken.
håller med tidigare inlägg… sitter själv med pension 90 men kommer sälja innehavet och lägga in ytterligare i globalfond… har både LF och DNB, sålänge LF går nån procent bättre får den ligga kvar, men kommer månadsspara i DNB enbart framöver av globalfonderna.
Anledningen är dels att DNB är absolut närmast marknadsviktad av de två, ¨
(LF är lite mer tekniktung och viktar upp de stora bolagen en aning mer), och dels för att min tjänstepension är på väg in i fondförsäkring hos LF och då utbudet är begränsat så blir det deras egna globalfond där, och satsa mer på DNB i ISK portföljen. Finns ju även Avanza Global, men innehaven har minskat senaste tiden samt övervikt på tech-bolagen om jag minns rätt.
För att återkomma till ämnet, byt, precis som jag kommer göra! Antar att innehaven är snarlika mellan 80an och 90an, dvs:
20% Handelsbanken Global Index
20% Handelsbanken Dev. Market Index
19.6% XACT Norden
19.6% Handelsbanken Norden Index
5.3% Handelsbanken Sverige Index
Det blir en övervikt på Norden på närmare 50%, USA endast ca 31%… långt ifrån marknadsvikt med andra ord.
Utöver globalfond kan du även lägga till en Tillväxtmarknads-fond, och ev global småbolagsfond. Antar att Handelsbanken Global innehåller tillväxt också, men då är den ju dyrare än t.ex DNB Global.
Lägg istället till t.ex DNB Global Emerging Markets Indeks S för 0.3% istället, gällande globala småbolag i indexform är väl Handelsbankens fond den enda vettiga… Upplägget kan se ut så här:
80% DNB Global / LF Global / Avanza Global beroende på vilken du vill ha.
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% DNB Global Emerging Markets Indeks S
alternativt 70% i globalfonden och 10% över till någon annan fond som känns spännande, jag kör Investmentbolag som en fjärde fond.
Det kan vara så att den bara går att köpa i Handelsbankens internetbank på datorn, inte t ex via mobilen. Handelsbanken har vissa sådana begränsningar.
När jag tittar på mitt ISK så heter den Dimensional Fund Advisors Ltd World Equity Fund.
Precis som Kocken säger, du måste va inloggad via hemsidan och inte via deras app. Där hittar du fondtorget där du kan köpa hela fondutbuet. Fult av dem att bara visa sin egna fonder i appen…