Handelsbanken ISK - Kan inte byta till bättre fonder

På Handelsbankens webbsida så kan man köpa fonder från ett relativt stort utbud, inte bara deras egna då. Men när jag ska göra ett byte i ett ISK från ett av deras egna fonder så får man endast välja andra Handelsbankenfonder.
Man verkar alltså inte kunna byta till andras fonder som de erbjuder.
Har varit i kontakt med kundtjänst, de tycker att man säljer av allt och sedan köper nytt.

Är lite nybörjare i deras gränssnitt, men det låter fel. Eller är detta en standardfunktion även hos andra banker?

Har jag aldrig hört talas om, så det är nog inte vanligt.
Visst. Att först sälja och direkt köpa nya blir exakt samma sak, men bytesfunktionen är ju smidigare och man behöver inte komma ihåg att ha koll på när försäljningen gått igenom för att då köpa de nya fonderna.

Det ser rimligen ut som ett sätt att låsa sina kunder till de egna produkterna.

Här har du svaret hur du gör och varför gör de så i appen :raising_hand_man::+1:
Lycka till @8bits

2 gillningar

Jag såg den artikeln tidigare, men nu vart jag inloggad på webbsidan på datorn och jag hade loggat in med mitt fysiska BankID. De har alltså stramat åt det ytterligare sedan artikeln skrevs.

Ja, uppenbarligen så verkar så vara fallet.
Jag testade själv att logga in via hemsidan och såg samma sak som du, jag kunde enbart välja 84st fonder (alla Handelsbankens)

Så då får man göra en 2-stegsraket. Sälja först och sedan köpa när fondandelarna sålts av.

Oj, det var värst. Själv skaffade jag LF Global där häromveckan bara (hade Storebrands motsvarande innan).

När jag väl har ”köpt den” på hemsidan en gång blir det inga problem att köpa fler fondandelar i appen.

Gjorde inget regelrätt byte utan sålde av hela innehavet och köpte sedan nytt (LF Global) när det var klart och pengarna fanns på ISK-kontot.

Nordea har samma, byte är bara till och från egna fondutbudet.

Det ger rätt intressanta signaler.

Du måste sälja av innehavet och avvakta. Då har jag mina cash på kontot.
När jag då sitter och väntar i ett par dagar så loggar jag på Avanza och flyttar det sålda innehavet dit. :rofl:

4 gillningar

Så är det. Ett “byte” är bara ett automatiserat sälj-köp. och fungerar var jag förstått enbart mellan handelsbanksfonder.
Jag flyttade in mina besparingar från Nordnet till SHB avo olika anledningar men det är som att gå från en surfplatta till en runsten i användargränssnitt.

1 gillning

Det är den förvalda visningen, man måste klicka på en knapp för att välja att se alla fonder de erbjuder.

Det är inte möjligt om du väljer “Byt Fond”, krysset för ta bort valet “Handelsbanken Fonder AB” finns inte.

Det finns enbart om man ska köpa fonder.

Nä, byte mellan fonder fungerar oftast endast mellan bankens egna fonder.

Haha, jag kör Nordea och den känns väl okej… men lite föråldrat är det allt hos storbankerna :wink: