Fått meddelande från Swedbank att ISK kommer att förändras. Skall bli ett fondkonto. Verkar inte gå att handla med aktier där längre (då måste man kontakta banken), men likvida medel omfattas av insättningsgarantin om jag förstår det rätt.
Har tre banker jag använder, men bara Swedbank som kommit med denna info.
Något hittepå hos Swedbank eller något som kommer förändras även hos andra banker?
Vad är bakgrunden till detta månne?
Förtydligande/Edit:
Har ändrat rubriken något (moderator ändrade min ursprungliga rubrik).
Var kanske lite snabb när jag skrev igår. Vill förtydliga att jag inte har för avsikt att sprida desinformation.
Isk blir till ett isk-fond. Schablonbeskattas fortfarande, men begränsat till att enbart handla med fonder. Blir samtidigt ett nytt konto där man även kan sätta in pengar som skyddas av insättningsgarantin. Om jag förstår det rätt.
Här är två stora förändringar som jag ser det. Dels begränsas man i handel (måste kontakta swedbank för att handla aktier), dels skyddet med insättningsgarantin.
Swedbank uppger att man kan säga upp det nya avtalet om man vill.
Är fortfarande nyfiken på denna förändring och kommer fler banker göra detta?
De kan väl inte bara göra om ett isk til af hur som helst efter eget tycke o smak… nää
Måste bero på nått lagkrav som grilljolle var inne på om du flyttat utomlands eller nått. Ring swedbank o fråga eller skicka en skärmdump så kan du säkert piska igång tråden
Jag har inte hört att isk är på väg bort. Skulle nog vara politiskt självmord
Vet inte om ISK helt försvinner, men det verkar bli en förändring av det i varje fall! Nu handlar jag bara med fonder och inga aktier, i praktiken kan det kvitta för mig. Om det omfattas av insättningsgarantin så ser jag inget dirrkt negativt med det.
Kan inte bara vara jag och familjen som råkar ut för detta tänker jag.
Jag blev nyfiken återkomm gärna om/när du pratat med dem
Vad är ett fondkonto?
På både isk och af och kf brukar man kunna köpa aktier!?
Vill swedbank att deras kunder i större utsträckning köper fonder så de kontinuerligt kan tälja kickback i stället för att deras kunder ligger passiva i aktier?
Jag är själv en person som lätt brusar upp när en leverantör godtyckligt ändrar kraftigt i villkoren.
Återkomm gärna! Och fråga om du nu kostnadfritt kan flytta dina innehav nu när vilkoren kraftigt försämras.
Är ju helt olika beskattningsmetoder som påverkar också? Samt om det är fondkonto måste du själv deklarera alla affärer. Isk så sköts ju sånt automatiskt.
Jag fick också det meddelandet. Det är inget särskilt du gjort utan det verkar vara allmänt. Jag tolkade det dock som att man kan skapa ett annat ISK för att handla med aktier. Vet inte varför de gör så.
Jag har bara typ 34 öre på det ISKt så inget jag bryr mig om.
Du ska citera vad skriver Swedbank. Det ser ut du sprider ut desinformatiom om ISK försvinner. Jag har ett ISK och senare cik. 4 år sedan öppnade ett depå hos samma svensk bank. Banken skapade ett fondkonto automatiskt men jag har aldrig köpt fonder där. Mina fonder sparas i ISK och jag bor i Sverige.
Vet inte varför en bank vill begränsa en ISK till endast fondhandel och ingen aktiehandel, men jag hade en ISK på Nordea 3 år sedan och hade fonder i den och försökte köpa aktier men det gick inte. Fick starta en ny ISK där.jag kunde köpa aktier.
Ingen aning om varför sådana begränsningar finns men det kanske underlättar något för bankerna?
Vi vill informera dig om att ditt investeringssparkonto (ISK) kommer att få uppdaterade villkor.
När börjar villkoren att gälla?
Villkorsförändringen kommer att ske tidigast den 7 juli 2024. Fram till dess fungerar ditt konto som tidigare.
Vad är nytt?
Ditt investeringssparkonto får ett nytt namn, Investeringssparkonto (ISK) Fond.
Från tidigast den 7 juli 2024 går det under en period endast att handla med fonder på ditt nya ISK Fond. I övrigt fungerar kontot precis som tidigare.
Vill du handla med aktier eller andra värdepapper efter villkorsändringen trätt i kraft kan du enkelt öppna ett nytt ISK för aktier och andra värdepapper i appen eller internetbanken.
Utöver villkoren Investeringssparkonto (ISK) Fond gäller också villkor Fondkonto med likvid för kontot.
Du kan läsa mer om investeringssparkontot i förköpsinformation Investeringssparkonto (ISK) Fond och mer om investeringstjänster i förköpsinformation Investeringstjänster.
Pengar som finns på kontot skyddas av den statliga insättningsgarantin. Längre ner på sidan och i bifogat dokument kan du läsa mer om insättningsgarantin.
Tillsammans med detta brev finns de uppdaterade villkoren för Investeringssparkonto (ISK) Fond. Villkor Fondkonto med likvid och förköpsinformation Investeringssparkonto (ISK) Fond samt förköpsinformation Investeringstjänster hittar du på swedbank.se/isk. Vill du ha villkoren eller förköpsinformationen i pappersform är du välkommen att kontakta oss.
Vad behöver du göra?
Om du fortsättningsvis endast vill handla med fonder, det vill säga köpa, byta eller sälja fondandelar på ditt investeringssparkonto behöver du inte göra något.
Om du inte accepterar villkoren har du rätt att kostnadsfritt säga upp ditt avtal innan de uppdaterade villkoren börjar gälla.
Frågor eller funderingar?
På swedbank.se/kontakt kan du välja det sätt att kontakta oss som passar dig bäst.
Vänliga hälsningar
Swedbank AB (publ)
Om insättningsgarantin Likvida medel på fondkontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut från Riksgälden. Kontohavare har rätt till ersättning för sammanlagd kontobehållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kr. Utöver det kan kontohavare enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till vissa särskilda angivna händelser, till exempel försäljning av privatbostad, med högst 5 000 000 kr. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.
Det säger inte att dina fonder måste flytta till en vanlig fondkonto (icke schablonskatt beskattas) som TS påstod utan “ditt investeringssparkonto får ett nytt namn”. Dina värdepapper är fortfarande schablonskatt beskattas . Det ser ut Swedbank delar ISK för aktier/ETF/ETC och fonder. Ett ISK konto bara till aktier och ett ISK bara till fonder.
Man undrar ju dock varför denna förändring skulle vara nödvändig? De som har både aktier och fonder på samma isk måste då separera dessa till olika konton? Eller gäller förändringen endast för de som bara hade fonder på sitt isk.?
Det låter som att de anpassar det till det system som är för tjänstepensioner hos tex Avanza och Nordnet. Under tillväxttiden så är det en depåförsäkring där man kan handla aktier, fonder, delta i nyemissioner och liknande, men i samband med att utbetalningarna startar omvandlas det till en fondförsäkring om man inte instruerar om annat.