Råd kring barns kapitalförsäkring

Hej,
Jag har gått igenom mina egna pensionspengar från diverse bolag och initierat flytt till Avanza och nu är det dags för genomgång av barnens pengar.
Har en kapitalförsäkring hos Handelsbanken där det sätts in 500kr varje månad till ena sonen och värdet är lite drygt 250’kr.

De olika fonderna såldes in av HB när vi startade kontot för många år sedan, föga förvånande är avgifterna höga (1,5%-1,85%) förutom USA Ind Cri A1 SEK (0,2%).
Antar att det är någon sort kapitalavgift också på sparandet, men den avgiften har jag inte lyckats hitta på deras webb.

Fonder idag
Handelsbanken Asien Tema A1 SEK
Handelsbanken EMEA Tema
Handelsbanken Nordiska Småb A1 SEK
Handelsbanken Multi Asset 100
Handelsbanken USA Ind Cri A1 SEK
Handelsbanken Europa Selektiv-SEK

När jag går in och vill göra fondbyten, så är det till 97% Handelsbankens egna fonder som visas, övriga känner jag inte till.
Är det någon idé att flytta till Avanza med tanke på att pengarna kanske kommer behövas redan om 5-7 år.
Om ni tycker att jag ska ha kvar pengarna på Handelsbanken, tar jag gärna emot tips på lämpliga fonder.

Tusen tack på förhand
Monica

Givet detta bör du nog titta på hur stor exponering mot aktiefonder det verkligen ska vara. 100% aktiefonder är väldigt högt om man ska ha pengarna på 5-7 års sikt.

Hej, osäker om jag uppfattade det rätt att du inte hittar andra fonder på SHB än just deras egna ,men det finns andra fonder att välja på. Man får få in på “fondtorget”

Hej,

Det stämmer, när jag ska välja fonder på mitt ISK tex så finns det många fler externa fonder att välja på.
Men när jag är inne på den aktuella “Kapitalspar Fond” så ser jag bara ett urval, se bild, där allt ovan markeringen “Externa fonder” är Handelsbankens egna fonder. Men de enda valbara externa syns på bilden.
Skärmavbild 2021-11-28 kl. 17.52.16

Kan det vara så att det är skillnad på vilka fonder man får lov att ha på Kapitalspar Fond och ISK?
Förstår inte varför, men det ser så ut.

Vänliga hälsningar
Monica

Det verkar även vara skalavgift.

Låter som pengarna borde flyttas till antingen Nordnet eller Avanza. Alternativt en fondrobot.

Men jag skulle även se över andelen aktier vs andra värdepapper. 5-7år är som sagt kort tid för 100% aktie(fonder).

Ja, det är säkert en skalavgift på HB, men den var inte så lätt att hitta. Jag får kolla upp det imorgon.
Instämmer, att det är lite riskabelt att bara ha 100% aktier. Ska kolla på detta också.

Hej Krille,
Har fått svar från Handelsbanken och tyvärr är det så att en Kapitalförsäkring inte har samma urval som ISK har. På min fråga om varför det var så, så svarade dom att KF var en äldre produkt med fonder med begränsad risknivå och hårdare hållbarhetskrav.

Tack för återkopplingen. Innebär det att i ISK så kan man köpa fonderna som SHB har på fondtorget, men att det endast går att köpa SHB:s fonder i KF?

Hej,

Kopierar in bilden som jag hade med i tråden tidigare, på så som det ser ut när jag försöker byta fonder.
Alla valbara externa fonder syns på bilden. 9 stycken och jag kan inte dessa fonder alls.
Skärmavbild 2021-11-28 kl. 17.52.16

Gäller det för KF eller ser det likadant ut i ISK?

Begränsningen gäller bara KF.

1 gillning