Handelsbanken råvarufond istället för Atlant Precious?

Hej. Har ett månadssparande med 90 procent indexfonder och har tidigare lagt 5-10 procentenheter av dessa i Atlant Precius A (tror jag den heter). Jag har inte kunskaper eller tid att handla med guld, men tänkte att Atlant Precious ändå investerar i guld åt mig, så att säga. Kostnaden är dock monumental, över 5 procent i avgift. Nu har jag tänkt att under 2021 lägga 10 procent på Handelsbanken råvarufond istället, bland annat eftersom avgiften är mycket lägre.

Några grundförutsättningar:

1. Jag är inte kunnig, vare sig om guld eller om råvaror, eller investeringar över huvud taget. Har egentligen bara valt att sprida riskerna så mycket som möjligt, men med låga avgifter, och försöker följa index.
  2. Investeringen för portföljen i stort är långsiktig, ska ha pengarna om 15-30 år.
  3. De 10 procenten som tidigare gått till Atlant Precious A, som nu ska gå till Handelsbanken råvarufond, är en medveten risk från min sida. Jag är införstådd med att det kan gå lite hur som helst med pengarna.

Så frågan är, tänker jag rätt eller fel? Borde jag strunta i guld/råvaror eftersom jag inte har kunskaperna och bara satsa på att öka innehavet i t ex Avanza Global? Eller kan det vara vettigt att ha pengarna i något som avviker från övriga fonder? Och har råvaror någon liknande funktion som guld, d v s att de går upp då börsen går dåligt?

Stort tack för all input

/ Arvid

Du har till på fredag på dig :sweat_smile: fonden lägger ner

Stort tack. Får fundera på om det blir någon annan råvaruland, eller om jag ska ge upp tanken helt.