Har DNB Global Indeks högre avgift på Avanza?

Jag sparar både på Nordnet och Avanza. Märkte när jag var inne och “pillade” att DNB Global Indeks har en avgift på 0.21 hos Avanza och 0.20 på Nordnet. Satte morgonkaffet i halsen när jag till min förskräckelse räknade ut att FIRE-datumet förflyttats fram med 1 dygn då allt nysparande sker hos boven i dramat (Avanza).

Stämmer detta eller skriver de bara ut sina avgifter på olika sätt så det finns någon dold decimal hos nordnet?

Fondo-kramare undanbedes.

Vänligen. Just Keep Crying.

1 gillning

Nordnet är duktiga på att gömma avgifter, fyller du i deras kostnadssnurra för fonden står det 0,21387%. Avanza är transparanta och visar totala kostnaden direkt. Montrose tar 0,16% annars med billigare kredit om du retar upp dig över 1 baspunkt :person_shrugging:

3 gillningar

Vill du få mer rabatt så välj Fondo som har DNB Global Indeks S för 47% rabatt så istället för 0,21% blir avgiften 0,11%.

1 gillning

Nu var det väl så att svar om Fondo var ointressant för TS

1 gillning

Nja. Det är samma avgifter du betalar så ingen skillnad där.

Branschstandard är att man inte inkluderar fondens transaktionsavgifter (kostnader fonden har). Helt enkelt eftersom dessa är okända på förhand och bara kan se vad de blev i efterhand.

Avanza gör ett försök att vara mer transpanta, så de lägger till historiska transaktionsavgifter (därmed inte säkert att det stämmer framöver) och redovisar bara summan av alla avgifter.

Nordnet följer branschstandard och redovisar inte transaktionsavgifterna som en del av avgiften.

2 gillningar

Nordnet visar förvaltningsavgiften exklusive uppskattade transaktionskostnader. Avanza visar inklusive uppskattade transaktionskostnader.

2 gillningar