Har du en fråga om livförsäkring? | Niclas från Änkan besöker oss nästa vecka 😊

En av förra årets mest uppskattade gäster, Niclas Fredriksson från Änkan, gör ett återbesök för att prata om livförsäkringar. Allt från hur man kan tänka, räkna, jämföra och framförallt vem som borde ha och varför det är viktigt.

Jag och Caroline har haft en del av våra livförsäkringar hos dem i snart 15 år, då jag för första gången hörde talas om dem via ett samtal med Per Håkan Börjesson som beskrev det just som “nördarnas försäkringsbolag”. Jag vet även att efter förra årets avsnitt var det många i communityn som blev kunder hos dem.

Således finns det nu en möjlighet att ställa en fråga till Niclas:

Vad skulle du önska att vi tog upp?

Det kan vara precis vad som helst. :slight_smile:

Tack på förhand!
Jan

PS. Jag vet ju att Niclas även är duktig på “vanliga” försäkringar efter ett helt liv i försäkringsbranschen, så i mån av möjlighet kanske vi kan ta en och annan sidofråga. DS.

Länkar

Förra årets avsnitt hittar du här:

Deras hemsida:

Vi spelar in på onsdag (28 nov) så hojta gärna till med frågor innan. :pray:

Stämmer det att man helst ska hålla sig till en och samma livsförsäkring livet ut om man kan? Med avseende på att försäkringsbolaget inte kan hänvisa till att skadan kan ha skett INNAN man tecknade deras försäkring. Bevisbördan i ett sånthär fall faller på en själv om jag inte minns helt fel. (Inte helt lätt att bevisa när en skada inträffat)

1 gillning

Hur ska man tänka med livsförsäkringar, det finns olika belopp som medför olika premiekostnader, finns det någon gyllene regel? Jag har en försäkring via jobbet och två privat (en som medföljde i bolånet för längesen när jag köpte en bostad som jag inte vågar avsluta pga osäkerhet.

Sen har min mor en extra livförsäkring i mitt namn av anledning att det är “bea att ha en”.

Så en generell genomgång av det i stil som ni gjorde med pensionsmyndighets intervjun hade varit guld.

Bonus om det går att få generella råd och tips.

1 gillning

Lite frågor!

Vem har störst nytta och vem har minst nytta av en livförsäkring?

Går det teckna en livförsäkring utan hälsokontroll? :mending_heart:

Jag tänker att det är vanligast att sätta familj och nära släktingar som förmånstagare, men händer det att någon vill sätta någon utanför släktsfären i stället? Kanske en vän eller förening? :thinking:

Vad händer om firman man tecknat försäkringen hos går i konkurs innan man går bort? :see_no_evil:

Vad är det bästa och sämsta med att jobba med livförsäkringar? :yum:

5 gillningar

Om jag har god ekonomi och testamenterat min förmögenhet till min sambo, finns det ändå någon anledning att ha livförsäkring som jag missar? Vi har inga barn och pengarna räcker både för att lösa alla lån och leva på under många år.

4 gillningar

Samma fråga för min del.

Jag har känt att det är en onödig kostnad när både jag och respektive skulle klara oss väldigt bra utan livförsäkring om en av oss dog.

T.o.m. med barn skulle det kännas onödigt för oss.

Sedan finns det även livförsäkringar i våra tjänstepensioner på ca 350tkr och delvis återbetalningsskydd.

4 gillningar

Hur, om överhuvudtaget, påverkar det om man flyttar runt mycket i olika länder?

Hur får man enklast bra koll på vilket efterlevandeskydd som man har redan idag? Var ska man leta? (T.ex pensionerna, kollektivavtal, fackförbund, hemförsäkringar etc.)

2 gillningar

Håller med om mycket i podden, men det här med Änkan fattar jag inte. Tanken är att man ska teckna en dyr försäkring eftersom den är billigare än jämförbara alternativ längre fram i livet.

Min tes: Eftersom pengars värde avtar med åldern* så är det smartare att teckna en billig försäkring via exempelvis fackförbund eller traditionellt försäkringsbolag. Även en livförsäkrings värde avtar med åldern.** Det är bara att avsluta den när man blir äldre och kostnaden börjar skena.

*Behovet av pengar är störst medan man är ung då man har stora bolån och inte har fått något arv samtidigt som man är i en period i livet då man behöver ta ut föräldraledighet och VAB.

**Behovet av livförsäkring är störst medan man har barn hemma och stora bolån, dvs medan man är ung.

Att man eventuellt (ingen garanti) får en återbäring längre fram i livet är inte relevant eftersom man då inte behöver den lika mycket som man hade behövt pengarna i yngre ålder…

4 gillningar

Får man slänga in ett par frågor till?

Hur lång tid tar det innan olika sorters försäkringar är den andra parten tillhanda?

Behöver den själv agera på det (vilket kanske är lättare sagt än gjort i kris)?

1 gillning