Har du en fråga till den oberoende rådgivaren Henrik Tell?

På tisdag intervjuar jag och Caroline den oberoende finansielle rådgivaren Henrik Tell som driver sitt eget företag Effektiv Förmögenhetsgörvaltning och har en lång erfarenhet från bland annat Öhman Fonder.

Vad skulle du vilja att vi tar upp?

Jag tänker spontant prata lite om inflation, avkastningsförväntningar framgent, diversifiering, nya tillgångar, när är det annorlunda nu och annat smått och gott.

8 gillningar

Jag skulle vilja veta hur hans arbete påverkas av börsfall. Vi är många småsparare som blir skrämda och gör misstag under dessa perioder och det är nog i synnerhet dessa tider (eller när man planerar för tider av börsfall) som man tänker att det nog trots allt är bättre med en finansiell rådgivare som har erfarenhet och kan hjälpa dig genom stormen.

2 gillningar

Varför är inte Effektiv Förmögenhetsförvaltning anslutna till SwedSec? Det ger ju ändå en viss trygghet till konsumenten i form av disciplinnämnd etc. om man inte kommer överens.

1 gillning

Skulle vara intressant att veta om han tycker annorlunda jämfört med de generella råden här på RT - vad anser han t.ex. om fyrahinkarprincipen och modellportföljerna? Kanske kräver lite förberedelser, men skulle kunna vara en väldigt givande diskussion.

Sedan skulle det vara kul att veta van han anser är de vanligaste missarna hans kunder brukar göra - vad brukar han ”rätta till”?

2 gillningar

Klart intressant med avkastningsförvåntningar :grinning::+1:
Speciellt i inflationsmiljö- om och i så fall vilka sektorer han tror kan ge vettig avkastning i en inflationsmiljö (högre än den idag).

1 gillning

Jag skulle vilja höra om hans syn på hedgefonder. Jag har fått en bild av att ju mer pengar du har, desto mer benägen är du att hamna i hedgefonder. Nu pratar vi inte så mycket de hedgefonder som finns på Avanza utan mer exklusiva med höga minimikrav på investeringar.

Vad har han att säga om hedgefondernas vara eller icke-vara i förmögna personers portföljer? Vilka nackdelar finns? Vilka fördelar? Finns det bättre och sämre hedgefonder?

2 gillningar

Skulle vara intressant att höra hans tankar om hur man gör för att hitta ”rätt” risknivå i sitt investerande. Kanske han har några bra tips och trix på vägen. Min erfarenhet är att det tar många år av praktisk erfarenhet av börsens upp och nedgångar innan man hittar en nivå som känns tryggt utan att förlora för mycket avkastning, finns det några genvägar, måste man ha upplevt ett ”lost degade” för att veta sin nivå?

2 gillningar

Vad är några vanliga “fallgropar” personer hamnar i när de försöker hantera ett större kapital på egen hand?

4 gillningar

Spännande!
Tidigare har han nämnt att han inte rekommenderar guld och råvaror (om jag minns rätt) i ens portfölj.

1. Vad är hans tankar och principer för diversifiering generellt och specifikt:
    -Med tanke på ränteläget
    -Global spridning
    -Kina, räntor och aktier

2. Vad är realistiska förväntningar för avkastning de närmsta 10 åren?

I letande efter bra avkastning blir människan kreativ. Vi letar efter avkastning genom saker som hävstång, högriskprodukter.

1. Vad anser han som stora risker och saker man bör undvika som småsparare?
1 gillning

Vill puffa för den här tråden då vi spelar in kl. 13.00 imorgon/idag tisdag :slightly_smiling_face:

Hade varit intresssant att höra hans tankar kring marknadstajming jämfört med vinsthemtagningar efter stor uppgång jämfört med att passivt ligga kvar no matter what.

Tex en 90/10 portfölj efter en 100% uppgång.
Tar han då hem lite vinst till tex 80/20 eller 70/30 för att ha krut i en framtida korrektion?
Eller betraktar han det som No Go marknadstajming ansats?

Debatten har ju rasat här på forumet ibland så det hade varit spännande att höra vad ett proffs säger, ett oberoende proffs speciellt :slight_smile:

1 gillning

Hur bör man hantera dagens situation med låg förväntad avkastning från dagens nivåer på aktiemarknaden?
Om man är ung (under 30) och har ett relativt stort kapital. Att diversifiering är oerhört viktigt nu kan man ju tycka, men samtidigt finns det inte så många rimligt värderade tillgångsslag att diversifiera med nu?

2 gillningar

Vad har han för tankar kring private equity och liknande investeringar utanför börsen? Är detta något han brukar rådgiva sina kunder om? Hur kommer man åt sådana investeringar som småsparare? Jag tänker en diskussion generellt kring dillemmat om att den högsta avkastningen ofta ges innan ett företag blir börsnoterat, börsen blir mer ett sätt för private equity och hedge-fonder att casha ut.

Hur skulle Henrik bygga en väldigt aggressiv get-rich-portfölj? Index+belåning? Ny Teknik-fonder? Bitcoin? :grinning:

3 gillningar

Copy paste på det in reverse @janbolmeson :slight_smile:

Hur skulle Henrik bygga upp en konservativ stay-rich portfölj? RT portfölj? 20/80? Premieobligationer? :joy:

4 gillningar

Vad kostar det att anlita honom? Och varför/när skall man? Vad gör han bättre?

1 gillning

Jag vill också veta vad han svarar om Bitcoin, tror inte han har gjort det tidigare. Det är ett bra lackmustest :see_no_evil:

Och då vill vi ha ett ordentligt svar, ingen tala-i-skägget här inte.

2 gillningar