Vi får besöka av @RicardNylund som bad Jan släppa taget om handbromsen i avsnitt 371. Något Ricard faktiskt blivit igenkänd för “Det är ju du med handbromsen!” Frågan är vilka citat som kommer fastna efter den här inspelningen!
Kom på en till fråga… Hur stor förmögenhet och/eller inkomst man bör ha när lyxvaror köps? Tänker i procent men gärna något konkret exempel, t.ex. en sportbil för 1mkr, fritidshus… båt etc. Denna typ av vara genererar ju kostnader också.
Det jag undrar är om han ser någon anledning att justera sina råd/tips/insikter från det avsnittet idag, eller om det i stort sett är samma tankar nu som då. Givet hur han resonerat kring risktagande och erfarenheterna av agerandet under Corona tänker jag att det är väldigt höga odds på att han skulle säga något radikalt annorlunda idag.
Jag har en sparhorisont på ca 10-15år. Idag har har jag 80% globalfond samt 20% Sverigefond. Är det en ok fördelning om man ser på sparihorisonten som jag har? Många här på RT, har säkerligen en horisont på 20-30år, kanske t.o.m. mer. När bör man diversifiera om sitt sparande, dvs minska aktiedelen för att plocka in ex räntefond? Finns det något bra svar på det?
Jag såg denna text i avsnitt 371 och blev nyfiken på hur status ser ut kring detta?
PS. Jag och Ricard har haft många diskussioner kring att försöka skapa en tjänst typ “Rådgivning Light” där man bara skulle få en check på att man är på rätt spår, få en second opinion och hålla dokumentationen till ett minimum samtidigt som det ska vara prisvärt. Det är en nöt vi ännu inte har knäckt och gärna tar hjälp med. *
Pratat med Ricard om det och just nu är status uppgivenhet Det är ett sådant legalt träsk att jag blir helt slut bara av att tänka på hur man ska lösa ett prisvärd rådgivning light utifrån kraven som finns på rådgivning.