När du pratar med en nybörjare om sparande och privatekonomi, vilka är de vanligaste frågorna du upplever att man får (eller vi brukar se i forumet)?
Håller på och gör en sammanställning och huvudet står lite stilla. ![]()
När du pratar med en nybörjare om sparande och privatekonomi, vilka är de vanligaste frågorna du upplever att man får (eller vi brukar se i forumet)?
Håller på och gör en sammanställning och huvudet står lite stilla. ![]()
Day trading, och privat personer övertror sin egen förmåga.
Jag ville gå fram till dem och säga till, men jag beslutade mig att inte göra det,
När jag diskuterar privatekonomi privat med kollegor och bekanta är de vanligaste frågorna jag brukar få
Jag vill å ena sidan gärna ge råd men samtidigt känns det riskabelt. När man inte riktigt vet var man har en individ blir det lätt att det man säger uppfattas som “att jag är smart”. När personen sedan köper fonden X som efter en månad har gått ner 20% uppfattas det som att jag har givit dåliga råd.
När jag började som privatrådgivare för många år sedan träffade jag en och annan kund som var livrädd för aktiefonder.
Då försökte jag alltid med ett månadssparande på ett mindre belopp. Jag hade god hjälp av en folder. Den visade att vid en tillfällig sättning på börsen så köper man ju billigare och billigare. När sedan vändningen kommer, så har man fort tagit igen “det förlorade beloppet”.
Jag är fullt medveten om att har du en miljon i fonden med ett månadsdparande på 500 kr så är effekten marginell. Har du sparat 6 000 kr med ett månadssparande på 500 kr blir effekten betydande.
Barnsparande verkar väldigt viktigt för många. Många verkar inte ha någon erfarenhet alls av sparande men när de får barn ska de helt plötsligt spara.
Bolåneräntor är förstås också en grej många pratar om. Ska man binda eller? Samma med elavtal.
Rent generellt tycker jag det är väldigt lite prat om ekonomi. Det är som att man medvetet undviker den frågan av någon anledning.
Hur funkar ränta? (Både spar- och låne-. Folk har inte en susning därute.)
Hur ska man investera? (Ja, vad svarar man mer än “det beror på”?)
Frågorna är mer allmänna än vi här i bubblan vill tro.
”Vad tycker ni om denna utdelningsportfölj?” ![]()
Jag upplever att de vanligaste frågorna är:
Man kan tala sig varm om effektiva marknadshypotesen och nå teoretiskt samförstånd men det är ändå alltid annorlunda nu! Val i USA osv.
Jag brukar dra upp att S&P500 gick hyggligt mitt under självaste WW2 då djävulskap var inprisat även då ![]()
”Men vad ska du göra när du slutat jobba?”
”Vad har gått fel med Sverige?” ![]()
”Hur snabbt blir man ruinerad om man råkar tjäna lite över brytgränsen?”
”Min hantverkare hittade lite guld på vinden i huset jag nyss köpt. Är det OK om jag behåller guldet?”