Jag har precis fått allt klart med mitt första egna AB (har sedan tidigare enskilda firma och tänker nu flytta över konsultverksamheten i aktiebolag).
Vad bör/kan/ska jag göra innan årsskiftet för att utnyttja eventuella skattefördelar? Bolaget har ännu inte fått några intäkter (däremot kommer jag att skicka ut en första faktura i dagarna med förväntad inbetalning i mitten/slutet av januari). Kan jag t ex köpa julklapp till den enda anställda och en annan styrelseledamot? Är det okej att ge mig själv ett friskvårdsbidrag? Krävs det att jag gör en symbolisk löneutbetalning innan årsskiftet för att utnyttja någon av dessa möjligheter ? Finns det något som kan vara bra/lämpligt att göra innan 2024 är över? Eftersom bolaget är nystartat sträcker sig det första räkneskapsåret fram 2025-12-31
Välkommen in i företagarvärlden!
Klart du ska fixa:
Julklapp (550 inkl. moms).
Friskvårdsbidrag (5 tusen) samt
ev. naturaförmån
å förstås en julfest! - gå ut å käka en trevlig middag ihop. Det är inte mkt som är avdragsgillt men det är ändå billigare än att betala privat.
Du behöver inte har några inkomster, men eftersom du kommer att ha skickat en faktura så kommer den att räknas med i årets resultat (periodiserat) så då minskar ovanstående skatten.
Du kan ge både till dig själv och till styrelsemedlem. Det är inga problem.
Det Monica skriver om dina intäkter att de periodiseras är riktigt men eftersom ditt räkenskapsår är förlängt spelar periodiseringen inte roll i detta avseende för skatten. Skatten beräknas på ditt fulla inkomstår (som är lika med räkenskapsåret).