I oktober månad bildade jag mitt första aktiebolag. Jag har blivit godkänd av bolagsverket, skatteverket osv så allt är klappat och klart.
Bolaget kommer inte omsätta några pengar första året då jag inte är färdigutbildad än, men startade det ‘tidigt’ för att ackumulera utdelningsutrymme inför framtiden.
Jag vill verkligen inte göra fel nu, och få skatteverket eller någon annan myndighet på halsen. Så det jag undrar är vad jag egentligen behöver göra nu. Mitt räkenskapsår är som kalenderåret.
Ska jag skicka in nåt redan nu i januari? Har alltså inte omsatt något än.
Eller först vid deklarationen i vår?
Någon med en hjälpsam länk eller svar? (Tycker det fanns mycket info hur man startar bolag, mindre om hur man går vidare när det är startat)
Förläng ditt räkenskapsår och gör bokslut sista dec 2024 istället för nu. Så slipper du bokslutskostnader mm för ett tomt år.
Ett nystartat AB behöver inte deklarera någon K10 ifall det inte finns något att deklarera.
Dvs ingen utdelning finns, förenklingsregeln kan inte användas och inga löner att deklarera enligt huvudregeln.
Nej jag menar KU31. Kontrolluppgift om utdelning med mera på delägarrätt. Följer den samma spår som K10 att det inte finns något att deklarera så är det ett nej på att skicka in den, men det är ett antagande.